Perheyrityksen brändi on kuin villasukka

Rakastan vaimoni minulle kutomia villasukkia. Asumme maalla ja käytän niitä päivittäin. Usein kaksia päällekkäin.

Eniten pidän alpakan villasta kudotuista sukista. Alpakka-villa on todella miellyttävää ihoa vasten.

Eli kun sanon, että perheyrityksen brändi on kuin villasukka, se ei ole negatiivinen vertaus.

Villasukka lämmittää.

Se on turvallinen.

Se on luotettava.

Se on tuttu.

Jos perheyritystä vertaa startupiin, niin eroja on useita. Etenkin brändin suhteen.

Startupin brändi on kuin Niken ACG Moc 3.5 -tossu. Sen muotoilu, värit ja ominaisuudet on paketoitu kohderyhmäänsä puhuttelevaan muotoon, joka poikkeaa kaikista muista ja taatusti kääntää päät.

Startupin brändi on mietitty aivan alusta lähtien. Usein jo ennen sitä.

Siinä missä villasukkabrändi muodostuu pikkuhiljaa, jopa vuosikymmenten saatossa, startupin perustajilla on jo ennen perustamista ollut selkeä mielikuva, millaisen brändin he yritykselleen haluavat rakentaa. He ovat ottaneet yhteyttä graafiseen suunnittelijaan ja pyytäneet häntä suunnittelemaan yrityksen identiteetin logosta typografiaan. Voihan olla, että sijoittajat ovat jopa vaatineet brändin kuntoon, ennen kuin he sijoittavat yhtiöön euroakaan.

Startupin nettisivut ovat selkeät ja tyylikkäät. Kun yritys kasvaa, uusien työntekijöiden on helppo hypätä kyytiin, koska yritys sekä sen tuotteet ja palvelut ovat kaikin puolin selkeitä.

Perheyrityksessä ei hahmoteta tulevaisuutta vuosineljänneksittäin, vaan neljännesvuosisadoin. Aikajänne on pitkä, päätökset ovat kauaskantoisia. Jos nyt tehdään näin, mitä se tarkoittaa viiden tai kymmenen vuoden päästä?

Perheyrityksessä tiedetään, kuka on seuraava toimitusjohtaja, usein sitäkin seuraava.

Mutta voisiko perheyritys oppia jotain startupeista?

Sen ainakin, että yrityksen brändi voi olla myös kilpailukeino, jopa vahva sellainen.  Ja että sillä on merkitystä, kuinka asioista viestitään, sisäisesti ja ulkoisesti.

Ja että brändi voi olla vetovoimainen, niin uusille asiakkaille kuin työntekijöillekin.

Brändin kirkastus on prosessi, jossa on kolme vaihetta: 1. brändin ytimen kiteytys, 2. brändin muotoilu ja 3. brändin jalkautus. Vedän itse näitä hankkeita. Itse asiassa ne ovat intohimoni. On tavattoman palkitsevaa saada olla mukana sytyttämässä kipinästä roihuava liekki, jonka polttoaineena on yrityksen henkilöstön innostus omaan brändiin.

Vähän aikaa sitten valmistui myös brändin ytimen kiteytys -verkkokurssi. Se on oiva tapa kehittää yrityksen brändiä ilman ulkopuolisia tahoja.

Jos haluat keskustella lisää brändin kehittämisestä, varaa maksuton 30 minuutin etäpalaveri, jossa käydään läpi yrityksesi brändin tilanne. Tai tee viiden kohdan brändin kuntotesti.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 2)

Next
Next

Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 1)