Poteeko yrityksesi brändivajetta?

Brändi on ihmisen yhteenlaskettu käsitys kaikista kohtaamisista yrityksen/tuotteen/palvelun kanssa. 

Brändivaje syntyy, kun yrityksen lähipiiriläisillä on yrityksestä parempi mielikuva kuin potentiaalisilla asiakkailla.

Lähipiiriin kuuluu nykyiset asiakkaat sekä yrityksen johto ja työntekijät, alihankkijat, tavarantoimittajat ja muut yhteistyökumppanit. He kaikki tuntevat yrityksen.

Nykyiset asiakkaat ovat tutustuneet yrityksen tuotteisiin, palveluihin ja ihmisiin. He ovat oppineet luottamaan yritykseen. Heille yrityksen laatu on jo käynyt tutuksi ja he eivät odota yllätyksiä, ainakaan negatiivisia sellaisia. He tietävät, mitä rahoillaan saavat.

Yrityksen henkilöstölle yritys on iso osa elämää. Antavathan he yritykselle suuren osan ajastaan ja työpanoksestaan ja he saavat tästä yritykseltä kelpo korvauksen. Voi olla, että työntekijöillä on mahdollisuus myös muihin etuihin, jopa sellaisiin, joita he eivät saisi yrityksen kilpailijoilta, jos jostain syystä päättäisivät vaihtaa työpaikkaa. Työkaverit ovat tulleet tutuiksi vuosien aikana, joistakin on saattanut tulla ystäviäkin. 

Itse työkin saattaa usein olla mielekästä. Se antaa sopivasti haasteita ja esihenkilöt antavat alaisilleen tukensa. Jos työntekijä saa itse vaikuttaa enemmän työhönsä kuin keskimäärin alalla, nostaa sekin yrityksen merkitystä työntekijälle. Kaikki nämä asiat ovat osaltaan kasvattamassa yrityksen arvoa työntekijöille.

Alihankkijoiden mielestä yritys toimii esimerkillisesti kaikin puolin. Toimeksiannot ovat selkeitä ja hankkeet reilusti kilpailutettuja. Toimitusajat on pidetty järkevinä. Maksut ovat tulleet ajallaan. Yhteyshenkilöiden kanssa on toimittu jo vuosia. Onpa joistakin yrityksen työntekijöistä tullut – jos nyt ei aivan ystäviä niin ainakin hyviä kavereita. 

Muutamien projektien kohdalla yritys on myös pyytänyt alihankkijalta mielipiteitä tuotteen kehittämiseksi ja niistä on ollut hyötyä. Sellainen luottavainen tunne on syntynyt kummallekin osapuolelle. Tämän seurauksena alihankkija on mielellään venynyt silloin kun on ollut tarpeen, esimerkiksi kiireellisten toimitusaikojen tai jopa pidentyneiden maksuaikojen suhteen.

Potentiaalinen asiakas taas ei ole ikinä kuullutkaan yrityksestä tai sen tuotteista. Ei hän ainakaan muista yritystä, kun yrityksen palveluille olisi tarvetta. Kun potentiaalinen asiakas googlaa hakusanan, joka hänelle tulee asiasta mieleen, yritystä ei näy hakutulosten etusivulla. Vasta seuraavalta sivulta hän yrityksen löytää ja painaa linkkiä. Se johtaa yrityksen etusivulle, jossa on sekaisin erilaisia viestejä ja kuvia. Yrityksen logo ei oikein viesti mitään, se on huonosti muotoiltu ja siksi tasapainoton. Logossa käytetty fontti viestii toisenlaisia asioita kuin mitä yrityksen kirjoittamat tekstit alempana sivustolla.

Yrityksen käyttämät kuvat on ilmeisesti kännykkäkameralla kuvattuja. Niiden sommittelut ovat huonoja ja niissä käytetyt ihmiset eivät ole edustavia ajatellen yrityksen tuotteiden menekin edistämistä.

Kaiken kaikkiaan katsojan ensivaikutelma on sekava ja hahmoton. Yrityksestä katsojalle syntyvä mielikuva ei ole vakuuttava. Se ei synnytä luottamusta yrityksen toimintaan tai sen tuotteisiin.

Koskaan potentiaalinen asiakas ei ole kuullut tuttaviensa puhuneen yrityksestä tai sen tuotteista. Jos puheeksi on noussut yrityksen toimiala, on huomio kiinnittynyt yrityksen kilpailijoiden edesottamuksiin.

Sosiaalisessa mediassa potentiaalinen asiakas ei myöskään ole yrityksen viesteihin törmännyt. Puhumattakaan lehti- tai muusta mainonnasta.

Näin ollen potentiaalisen asiakkaan käsitys yrityksen toiminnasta on vajavainen, ottaen huomioon, että yritys kaikesta huolimatta tekee laadukkaita, kohtuullisen hinta-laatu-suhteen omaavia tuotteita ja toimittaa niitä luotettavien jälleenmyyjien kautta asiakkailleen.

Yrityksellä on brändivaje. Potentiaalisen asiakkaan käsitys yrityksestä ja sen tuotteista ei ole oikea.

Tilanteen voi korjata seuraavasti:

1. Poistetaan brändivaje brändin kirkastuksella.

2. Tehdään brändistä kilpailukeino.

Brändin kehittäminen tuottaa paljon hyvää. Se motivoi omistajia sijoittamaan yrityksen toimintaan, koska kehittynyt brändi tarkoittaa yrityksen arvon kasvamista. Se innostaa henkilöstöä, koska fiksu johto ottaa työntekijät mukaan brändin kehittämiseen. Ennen kaikkea se auttaa asiakkaita, koska yritys ja sen tuotteet on nyt paljon helpompi erottaa kilpailijoiden vastaavista.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Näin luot yritykselle, tuotteelle tai palvelulle nimen

Next
Next

Kuusi brändiluokkaa