Happy Branding Company 10 vuotta

Työurani ensimmäiset 30 vuotta toimin suunnittelijana eri mainostoimistoissa. Sain olla mukana tekemässä mainontaa ja markkinointia isoille kansainvälisille brändeille – kuten Pepsille, Tochiballe, Crème Bonjourille ja Chryslerille – ja suurille suomalaisille – esimerkiksi Matkahuollolle, Saarioisille, Kauppalehdelle ja Metsä Groupille.

Näin läheltä, miten isoja brändejä hallittiin ja kehitettiin.

Mainonnan tekeminen oli mielenkiintoista ja usein palkitsevaakin. Hyvän mainoksen kautta onnistuimme vangitsemaan ihmisten huomion johonkin tiettyyn asiaan, jonka halusimme viestiä ja sitä kautta vaikuttaa heidän päätöksiinsä.

Asiakas: Järvi-Suomen Portti, AD: Pekka Ruokolainen, Copywriter: Vesa Tujunen, Photo: Ilmari Kostiainen

Mutta mainonta on vain pintaa. Ja halusin päästä syvemmälle.

Minua oli yhä enemmän alkanut kiinnostaa, mikä tekee brändistä brändin.

Etenkin yritysbrändien DNA:n ytimen avaaminen kiehtoi: oliko olemassa sellaisia tekijöitä, joihin keskittymällä organisaatiossa saisi sen kaikki ihmiset toimimaan yhteisen asian puolesta? Yrityksen brändihän on oikeastaan se ainoa asia, joka todella yhdistää hallinnon, tuotannon, markkinoinnin ja myynnin. Ja tietysti asiakkaat.

Parhaimmillaanhan yrityksen brändi on kuin urheiluseura, jossa pelaajia, valmentajia ja kannattajia yhdistää jokin maaginen, lähes uskonnollinen voima (tätä valottaa hienosti Netflixin sarja englantilaisesta jalkapalloseura Shunderlandista tehty dokumentti: Shunderland ’til I die).

Isoissa yrityksissä brändin ja markkinoinnin voima ymmärretään, mutta pienissä ja keskisuurissa yrityksissä harvemmin. Niillä kun ei useinkaan ole resursseja, kun tuotekehitys, tuotanto, myynti ja asiakastyö vievät kaiken ajan.

Talvella 2013 tein yritystutkimuksen, jossa haastattelin PK-yritysten toimitusjohtajia brändistä kilpailukeinona. Tulokset olivat rohkaisevia. Lähes jokainen haastateltavista koki yritysbrändin keskeisenä menestystekijänä.

Halusin auttaa suomalaisia PK-yrityksiä. Loin yksinkertaisen ja helpon tavan ottaa yrityksen brändi haltuun, niin että se yhdistäisi yrityksen koko porukan.

Oli aika perustaa oma yritys. Happy Branding Company rekisteröitiin 1.4.2013.

Yksi haastatelluista yrityksistä oli kempeleläinen, nyttemmin Oulussa sijaitseva teollisuuden, kaupan ja julkisten tilojen valaistusratkaisuja tekevä Greenled. Pääsin pitämään heidän kanssaan kaksi brändityöpajaa, joihin osallistui koko henkilöstö. Greenledistä tuli ensimmäinen asiakkaani.

Näissä kahdessa työpajassa sai kehittämäni malli brändin ytimen kiteytyksestä tulikasteensa. Ilmeni, että ajattelumallini ja tapani työstää asiaa toimi mainiosti.

Sittemmin työkalu sai nykyisen muotonsa: Brändin kirkastus. Se on kolmivaiheinen prosessi, jossa ensin yhdessä, mahdollisimman laajalla porukalla määritellään yrityksen ydin: tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lopuksi lupaus.

Seuraavaksi on brändin muotoilun vuoro. Siinä yritysilme ja olemus muotoillaan vastaamaan asemointia ja lupausta. Kolmas vaihe on brändin jalkauttaminen eri välineisiin, kohtaamispisteisiin.

Keskeistä Brändin kirkastuksessa on sen selkokielisyys. Ei tehdä asioista liian monimutkaisia. Toinen on yhdessä tekeminen, ihmisten osallistaminen. Yrityksen brändistä on jokainen vastuussa.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen saanut auttaa noin puoltasataa suomalaista yritystä brändin kehittämisessä. Ne ovat hyvin erilaisia yrityksiä laidasta laitaan monelta toimialalta. Sellaisilta kuin parvekevalmistus, sähkötukku, alumiiniteollisuus, rahoitus, saneerausrakentaminen, digipainaminen, nuohous, isännöinti, lemmikkieläinten hoito, mikroyritysten neuvonta, tilitoimisto- ja kirjanpitopalvelut, markkinointi, design-tuottajat, valaistusratkaisut, koiratutka, sähköntuotanto, hunajantuotanto, artisaanituotteet, työtuolin kehitys ja tuotanto, lemmikkiruoka, pelastusalan maahantuonti, hoivatyö, uusiutuvat energiaratkaisut, konsultointi ja viemäripalvelut.

Logosuunnittelua

Olen tavannut upeita ihmisiä. Viisaita, innostuneita, yrittelijäitä, innovatiivia, visionäärejä. Kaikki omaan asiaansa ja missioonsa uskovia. Olen kiitollinen, kun olen saanut olla heille avuksi.

Kesällä 2019 tiesin, että brändin kirkastuksesta piti kirjoittaa kirja, joka olisi suunnattu PK-yritysten toimitusjohtajille ja muille, jotka ovat yritysbrändistä vastuussa tai haluavat asiaa opiskella. Se ei saanut olla liian raskaslukuinen, koska tiesin, että johtajilla on ajasta koko ajan huutava pula. Otin yhteyttä Helsingin Kauppakamariin ja siellä Taina Parviaiseen ja kysyin, olisivatko he kiinnostuneita kirjan kustantamaan. Taina sanoi aiheen olevan mielenkiintoinen ja pyysi ottamaan yhteyttä sitten, kun hankkeeni olisi pidemmällä. Kirjoitin kirjan pääosin kuuden päivän matkalla Espanjan Alicantessa, jonne vaimoni Nupun kanssa vetäydyimme ottamaan irtiottoa arjesta tammikuun viimeisinä päivinä, juuri ennen koronaa. Taitoin ja kuvitin sen itse. Brändikäsikirja julkaistiin toukokuussa 2020.

Verkkokurssin samasta aiheesta tein kesällä 2022.

Mitä haluan tapahtuvan Happy Branding Companyn seuraavina kymmenenä vuotena? Toivon yhä useamman suomalaisen B2B- ja PK-yrityksen toimitusjohtajan oivaltavan, että yrityksen ihmiset ovat heidän suurin voimavara. Jos johto saa koko porukan mukaan yhteiseen hankkeeseen sytyttämään kipinästä liekki, jonka polttoaineena on innostus omasta brändistä ja omista kyvyistä, nousee koko yrityksen toiminta seuraavalle tasolle ja yrityksestä tulee entistä vetovoimaisempi asiakkaille ja työntekijöille.

Ja toivon itse pystyväni auttamaan tässä mahdollisimman montaa toimitusjohtajaa.

 

Pekka Ruokolainen

Brändiasiantuntija






Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.

Next
Next

Voittava kulttuuri