Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.

Puolisentoista vuotta sitten pidin Greenledin henkilöstölle työpajan yrityksen tarkoituksesta. Työpajan aluksi pyysin heitä jokaista kirjaamaan ylös, mitä he arvostavat työssään. Kun myöhemmin kävin vastauksia läpi, hämmästyin, sillä niin monesta vastauksesta välittyi tunne siitä, mitä hyvää he saivat asiakkailleen yhdessä aikaiseksi. Muutenkin paikallaolijoista huokui hyvä henki.

Yrityksen kulttuuri – tapa toimia – syntyy pikkuhiljaa. Se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.

Kulttuuri voi olla joko yritystä vahvistavaa tai heikentävää.

Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä.

Työn perustaksi valetaan arvopohja. Kirkkaaksi, suuntaa antavaksi ja inspiroivaksi tähdeksi asetetaan yrityksen tarkoitus ja eteenpäin opastaviksi tienviitoiksi yrityksen tavoite ja tehtävä.

Kulttuuri on yritysbrändin rakentamisessa aivan keskeisessä roolissa. Hyvät käytänteet tulevat osaksi arkea ainoastaan toistojen kautta. Olisi suotavaa, että johto tuo esiin asioita omilla esimerkeillään sekä osana palavereiden agendoja.

Hyvä on myös miettiä esimerkiksi, mitä asioita yrityksessä tehdään joka ikisellä asiakaskäynnillä, ja mitä asioita ei tehdä koskaan.

Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.

Ja se on jotain, jota kukaan ei voi kopioida!

Hyvät tyypit tekevät laadukasta työtä. Laadukas työ tuo tuloksia.

Syntyy positiivinen kierre.

Brändin kirkastus on prosessi, jossa yhdessä henkilöstön kanssa määritellään brändin perusta. Sen päälle on helppo rakentaa viestintä kaikkinensa.

Vedän itse näitä hankkeita. Itse asiassa ne ovat intohimoni. On tavattoman palkitsevaa saada olla mukana sytyttämässä kipinästä roihuava liekki, jonka polttoaineena on yrityksen henkilöstön innostus omaan brändiin.

Jos haluat keskustella lisää brändin kehittämisestä, varaa maksuton 30 minuutin etäpalaveri, jossa käydään läpi yrityksesi brändin tilanne.

Vähän aikaa sitten valmistui Toimarin BrändiAkatemian brändin ytimen kiteytys -verkkokurssi. Se on oiva tapa kehittää yrityksen brändiä ilman ulkopuolisia tahoja. Tai itsekseen ensin perehtyä aiheeseen.

Millainen sinun yrityksesi kulttuuri on? Oletteko rakentaneet sitä tietoisesti?

Brändistä ikoniksi -sarjassani muuten artikkeli, joissa nimen omaan kulttuuri on se juttu: EMU Growth Partners. Kannattaa tutustua!

 

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle

Next
Next

Happy Branding Company 10 vuotta