Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle

Kun puhutaan yhtiön strategiasta ja sen mittaamisesta, toimitusjohtajat nostavat esille kaksi asiaa, nimittäin asiakastyytyväisyyden ja työntekijöiden sitoutumisen.*

Voimme siis kysyä: kuinka pidämme huolta näistä kahdesta ryhmästä: asiakkaista ja työntekijöistä?

Eli miten varmistamme, että asiakaskokema ja työntekijöiden viihtyminen ovat molemmat reilusti plussan puolella?

Näitä kahta ryhmää yhdistää yksi asia. Se on yrityksen brändi.

Asiakkaat ja henkilöstö. Jälkimmäinen vaikuttaa ensimmäisiin. Niinpä brändin kehittäminen yhdessä oman porukan kanssa on täsmäase molempiin asioihin.

Koska yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.

Työntekijäthän hyvin monessa yrityksessä ovat yritysbrändin kasvot asiakkaalle.

Mutta jos ajattelee toisin päin, niin mitä työntekijä saa sitten yrityksen brändiltä hyvän työntekijäkokemuksen rakennusaineiksi? No ainakin nämä:

 

1. Tiedot ja taidot

Yrityksen koko olemassaolon ajan sen työntekijöille on karttunut tietoa ja taitoa siitä, miten yrityksen palveluita ja tuotteita on ollut hyvä tarjota asiakkaille. Jotkut toimintatavat toimivat paremmin kuin toiset, ja ajan saatossa yrityksen kyky tuottaa lisäarvoa asiakkaille on jalostunut. Kun uusi työntekijä tulee yrityksen palvelukseen,

hän oppii nämä tiedot ja taidot ja kykenee paremmin palvelemaan yrityksen asiakkaita.

2. Tarina

Jokaisella yrityksellä on ainutlaatuinen tarina ja historia. Mitä sen yrittäjät ovat ajatelleet yritystä perustaessaan? Minkälaiseen maailmaan ja markkinatilanteeseen se syntyi? Mitkä olivat perustajien taustat ja elämäntilanteet silloin, kun yritys syntyi? Tarina tekee yrityksestä ainutlaatuisen, ei ole kahta samanlaista!

3. Tunne

Ihmisellä on aikojen alusta ollut tarve tehdä asioita yhdessä, se on ollut usein elinehto selviytymiselle. Se, että jokainen työntekijä on osa yritystä, osa jotain isompaa, synnyttää tunteen. Se tunne on yhteenkuuluvuuden tunne. Työntekijä voi kokea myös turvallisuutta ja luottamusta sitä yhteisöä kohtaan, johon hän kuuluu.

4. Toimintatavat

Yrityksellä on myös vain sille ominainen tapa toimia. Yrityskulttuuri rakentuu pienistä yksittäisistä teoista, joista muodostuu rutiineja ja prosesseja. Ne hioutuvat ajan myötä, niitä kehitetään koko ajan ja niihin vaikuttavat kaikki, jotka työskentelevät yrityksessä.

5. Tulos

Yritys ei voi olla olemassa, jos sen toiminta ei ole taloudellisesti kannattavaa. Yrityksen tekemä positiivinen tulos on kaikkia hyödyttävä asia, jonka eteen tehdään töitä. Mutta se ei saa olla ainoa päämäärä, vaan se on lopputulos, joka syntyy, kun yritys toiminnallaan tuottaa lisäarvoa asiakkailleen.

Olen saanut tehdä brändinkehittämishankkeita yli puolelle sadalle PK-yritykselle viimeisen kymmenen vuoden aikana. Olen huomannut, että kun mahdollisimman laajalla porukalla pohditaan yhdessä brändin ydintä, saadaan yhdellä iskulla kaksi asiaa itse brändin kehittämisen lisäksi. Ensinnäkin: johto saa työntekijöiltä tietoa, jota se ei muulla tavalla saisi, esimerkiksi asiakastyöskentelystä. Ja toiseksi: yhteinen hanke on erinomainen tapa sitouttaa henkilöstö brändiin, sekä ottamaan siitä omalta osaltaan vastuun.

Kiinnostaisiko sinua kuulla enemmän Brändin kirkastamisesta? Jos kiinnostaa, voin kertoa lisää esim. 30 minuutin etätapaamisessa? Mutta minua kiinnostaisi ennen kaikkea kuulla, miten teidän yritysbrändi jaksaa.

Toimarin BrändiAkatemian verkkokurssi Brändin ytimen kiteytys antaa kokonaisvaltaisen käsityksen brändin rakentamisesta. Siinä lähdetään yrityksen tarkoituksesta ja päädytään lupaukseen. Kaikki helpossa ja nopeasti omaksuttavassa muodossa.

*PwC 25th Annual Global CEO Survey

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Rakkaudesta lajiin – kerro se tarinassa!

Next
Next

Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.