Rakkaudesta lajiin – kerro se tarinassa!

Syntytarina kertoo viidestä hiljaisesta miehestä, jotka työskentelivät 1990-luvun alussa eräässä suomalaisessa alumiiniveneyrityksessä. Muutaman vuoden tekemistä seurailtuaan he pohtivat, että monta asiaa alumiiniveneen valmistuksessa kannattaisi ehkä tehdä toisin.

Näin alkaa Silverboatsin tarina. Sain seurata sen ensimmäisen version syntymistä noin viisitoista vuotta sitten, kun työskentelin mainostoimistossa, joka teki tämän suomalaisen venemerkin mainontaa.

Ymmärsin silloin tarinan voiman.

On tutkittu, että tarinaa kertoessaan kertojan aivoissa aktivoituu tietty osa ja tarinan kuulijan aivoissa aktivoituu sama osa. Näin he todellakin linkkiytyvät samalle aaltopituudelle.

Tarina on oleellinen osa yrityksen brändiä. Ihmisiä kiinnosta kuulla, mistä yritys tulee, mihin se uskoo ja miksi se on olemassa. Sen avulla lukijalle rakentuu yrityksestä eheämpi käsitys. Tarina kertoo yrityksen taustoista ja auttaa synnyttämään luottamusta. Se tekee yrityksestä mielenkiintoisen, helpommin lähestyttävän.

Lisäksi tarina kiinnostaa myös potentiaalisia työntekijöitä.

Jollei yrityksesi tarinaa ole vielä kirjoitettu, tee se nyt.

Kirjoita, mistä kaikki sai alkunsa. Kerro, mitä sinun mielessäsi liikkui silloin kun vielä unelmoit yrityksen perustamisesta. Mikä oli intohimosi? Mitkä olivat ensimmäiset askeleet yrittäjyydessäsi? Millaisia asiakkaita palvelitte ja kuinka toiminta laajeni alkuvuosina?

Jaa tarina muille yrityksenne työntekijöille. Laita se nettisivuillenne. Kirjoita siitä postaus somekanavillesi.

Näin rakennat brändiänne.

Mikä hissipuhe on?

Hissipuheessa kerrotaan hyvin lyhyesti, miksi yritys on olemassa, kuinka se toimii ja mitä tuotteita ja palveluita se tekee. Nimenomaan tässä järjestyksessä. Kun ihminen kertoo, mihin uskoo ja minkä takana hän seisoo ja mikä on yrityksen tarkoitus, hän vaikuttaa vastaanottajan tunteisiin ja tekee syvemmän vaikutuksen.

Jos sinulla on tunne, että yrityksenne brändi kaipaa kehittämistä, Brändin kirkastus -valmennuksistani voisi olla hyötyä. Ja jollei sinulla ole vielä opasta ”10 asiaa, joiden avulla teet yritysbrändistä vetovoimaisen asiakkaille ja työntekijöille”, tilaa se ilmaiseksi täältä.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Se tärkein kohderyhmä

Next
Next

Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle