Kymmenen asiaa, joilla tehostat yrityksesi toimintaa ja brändiä

HBC_blogi_79.jpg

Kuten tiedämme, markkinointi ei ole erikseen suoritettava, muusta yrityksen toiminnasta irrallaan oleva toimenpide, vaan kaikki yrityksen toiminta on markkinointia. 

Puhdas auto firman teipeissä on markkinointia.

Myyjän hymy liikkeeseen astuvalle asiakkaalle on markkinointia.

Soitto asiakkaalle, jossa kysytään, menikö kaikki niin kuin oli tarkoitus, on markkinointia.

Hyvin suunniteltu ja laadukkaista materiaaleista taiten tehty tuote, joka on pakattu hienosti muotoiltuun pakkaukseen, on markkinointia.

Niin, kaikki yrityksen toiminta on markkinointia.

No entäs yrityksen brändi sitten? Se taas on paljon enemmän kuin vaikkapa logo tai yrityksen maine. Brändi on ihmisen yhteenlaskettu käsitys yrityksestä/tuotteesta/palvelusta, joka hänelle on muodostunut eri kohtaamispisteissä saatujen kokemusten perusteella.

Jos brändi muodostuu vain asiakkaan päässä, niin voiko siihen vaikuttaa, ja jos voi, niin miten? 

Kyllä siihen voi vaikuttaa, muun muassa seuraavaksi listatuilla asioilla, joilla tehostat yrityksen toimintaa ja brändiä:

 

1. Henkilöstön mukaan ottaminen. 

Ota henkilöstö mukaan kehittämään yrityksen brändiä. Näin saat sitoutettua jokaisen työntekijän yhteisiin talkoisiin ja toisaalta saat heiltä ensikäden tietoa toiminnan eri osa-alueilta, jota et muuten saisi. Henkilöstö on usein yrityksesi kasvot asiakkaalle. Vastuu yrityksen brändistä kuuluu jokaiselle yrityksen työntekijälle. Toisaalta heille pitää antaa tehtävään riittävät työkalut. 

 

2. Määritelkää yrityksenne tarkoitus.

Miksi yritys on olemassa? Mikä on sen merkitys asiakkaille ja yhteiskunnalle? Miten yritys tekee maailmasta paremman paikan elää? Määrittele tarkoitus ja muotoile se selkeästi viestittävään muotoon. Ja kerro se ensin henkilöstölle ja sitten asiakkaille. Mitä nuorempia ihmisiä työntekijäsi ovat, sen tärkeämpää on työn merkityksellisyys. Turhaan sitä siis on pitää piilossa.

 

3. Määritelkää yrityksen tavoite, visio.

Muotoile sekin selkeästi viestittävään muotoon. Yritykselläsi täytyy olla tavoite, jonne se on matkalla. Marty Neumeierin strategiapyramidissä kolmio on jaettu kolmeen osaan. Ylhäällä kolmion kärjessä on tarkoitus. Sen alapuolella keskellä kolmiota on kaksi lokeroa: visio ja missio. Alhaalla on lyhyen tähtäimen tavoitteet, joita on muutamia. Tarkoitus on ikuinen. Visio ja missio kestävät 5-20 vuotta. Ne voivat muuttua markkinoiden mukana. Lyhyen tähtäimen tavoitteet käsittävät maksimissaan viisi vuotta.

 

4. Määritelkää yrityksen tehtävä, missio.

Määrittele yrityksesi tuottama lisäarvo. Yritys tuottaa palveluita tai tuotteita. Niillä on erilaisia hyviä ominaisuuksia. Ominaisuudet tuottavat asiakkaille tiettyjä hyötyjä. Hyödyillä on asiakkaille tietty merkitys, lisäarvo, jonka yritys tälle tuottaa. Muotoile yrityksen missio helposti viestittävään muotoon, jotta jokainen yrityksessäsi tietäisi, mitä yrityksenne tekee ja mitä se merkitsee asiakkaille.

 

5. Laatikaa strategia, joka pitää sisällään toiminnan kannalta keskeiset menestystekijät.

Listatkaa ne asiat, joista ei voi tinkiä, jotta tavoitteeseen päästään.

 

6. Määrittele yhdessä henkilöstön kanssa yrityksenne keskeiset arvot.

Mitkä asiat ovat kaikille yhteisiä periaatteita, arvoja, joista ei voi tinkiä?

 

7. Käykää läpi yrityksenne asiakkaat.

Kenelle teette tuotteita ja palveluita? Jos asiakkaat ovat kuluttajia, millaisia ihmisiä he ovat? Jos yritys tekee hyödykkeitä yrityksille, millaisille yrityksille? Millaisia ihmisiä yrityksissä tekee päätöksiä?

 

8. Käykää yhdessä läpi kilpailijanne.

Millaisia yrityksiä, mitkä ovat niiden vahvuudet ja heikkoudet?

 

9. Määritelkää yrityksenne tavoiteasema markkinoilla, sen positio.

Eli miten haluatte, että teidät nähdään markkinoilla suhteessa kilpailijoihinne asiakkaan silmin katsottuna? Millä kriteereillä potentiaalinen asiakas teitä arvioi? Mikä asia on sellainen, jossa te olette parempia kuin kukaan kilpailijanne on? Näin määrittelette yrityksenne erottelevan tekijän.

 

10. Luokaa lopuksi yritykselle vahva lupaus, joka kertoo, mitä arvoa se asiakkailleen tuottaa.

Näillä asioilla saatte kiteytettyä yrityksenne brändin ytimen, joka on perustana kaikelle yrityksen viestinnälle, niin sisäiselle viestinnälle kuin ulkoisellekin. Brändin ytimen kiteytys on ensimmäinen vaihe brändin kirkastuksessa. Seuraavat vaiheet ovat brändin muotoilu ja brändin jalkautus. 

Lue lisää brändin kirkastuksesta täältä. Tämän ja muita asioita brändistä voit lukea myös kirjastani Brändikäsikirja, jonka Helsingin seudun kauppakamari vuonna 2020 julkaisi. 

Jos haluat keskustella yrityksesi brändin tilasta verkon yli ilmaisessa 30 minuutin sessiossa, buukkaa aika täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Case BusinessRakentamo: näin mikroyritysten kehitysyhteisö loi nahkansa uudelleen

Next
Next

Suomalainen ikoni keittiössäni