Case BusinessRakentamo: näin mikroyritysten kehitysyhteisö loi nahkansa uudelleen

HBC_BR_tunnus.jpg

BusinessRakentamo sai alkunsa vuonna 2017, kun viisi vihtiläistä yrittäjää jakoivat tahtotilan pienyrittäjien auttamisesta.

Yhdistys toimi alkuvuosina nimellä YritysVihti ry. Yritysneuvonnan myötä se on ollut monen vihtiläisen yrityksen mukana alkumetreiltä lähtien ja päässyt todistamaan upeita menestystarinoita erilaisten kehitysprojektien myötä. 

Yhdistys palvelee yrittäjiä ja yrittäjiksi aikovia monin tavoin koko yrityksen elinkaaren ajan. Se auttaa esimerkiksi kannattavuuslaskelmien tekemisessä, erilaisilla koulutuksilla, tuotekehityksessä, myynnin tehostamisessa ja brändin kehittämisestä aina viestinnän käytännön toteutuksiin.

Palveluita tuottaa monipuolinen asiantuntijaverkosto, jotka ovat itsekin yrittäjiä. Tämä takaa palvelun ketteryyden ja tehokkuuden. Jäsenenenä yrityksellä on oikeus palveluihin ja koulutuksiin edullisemmin. Verkostoituminen muiden yritysten ja yrittäjien kanssa on myös monelle arvokas asia jo sinänsä.

Digitaalisuuden myötä yhdistyksessä huomattiin, että toimintamalli olisi mahdollista laajentaa valtakunnalliseksi. 

Yhdistyksen hallituksessa muodostettiin viisihenkinen brändityöryhmä, jolle annettiin tehtäväksi brändin uudistaminen. Työssä käytettiin Happy Branding Companyn Brändin kirkastus -työkalua. Sen ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi yhdistyksen brändin ytimen kiteytys ja kehitettiin uusi nimi. Toisessa vaiheessa tehtiin brändin muotoilu vastaamaan uutta asemointia ja kolmannessa vaiheessa tapahtui brändin jalkautus verkkoon.

 

Brändin ytimen kiteytys

Koko prosessi toteutettiin kolmessa verkkotapaamisessa. Aluksi brändityöryhmän jäsenille jaettiin ennakkotehtävänä lomake täytettäväksi ja tunnin mittaisissa brändityöpajoissa käytiin läpi yhdistyksen tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat ja asemointi. Kun nämä oli saatu määriteltyä, työryhmä pohti, mikä voisi olla yhdistyksen lupaus.

Tarkoitus: 

Nostamme yritysneuvonnan uudelle tasolle tarjoamalla helposti lähestyttävät kehitysyhteisön palvelut, jotka mahdollistavat mikroyritysten kukoistuksen.

Visio:        

Olemme Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö.

Missio:      

Teemme pienyritystoiminnan kehittämisessä tarvittavien tietojen, taitojen ja palveluiden saamisen helpoksi aktiivisella verkostojen hyödyntämisellä.

Strategia:   

Innovatiivisuus

Laaja ja asiantunteva kehitysyhteisö

Helposti saatavilla oleva, ketterä, ei paikkaan sidottu

Kilpailukykyinen ja kustannustehokas

Arvot:       

Halu auttaa                                 

Autamme pienyrittäjää neuvomalla, opastamalla ja kouluttamalla. Suosittelemme verkostomme yritysten palveluita kunkin yrityksen tarpeen mukaan. Emme lopeta, ennen kuin apu on löytynyt.

Yrittäjyys

Olemme itsekin yrittäjiä, joten ymmärrämme asiakkaidemme ja asiantuntijoidemme sielunmaisemaa.

Asiantuntevuus           

Olemme asiantunteva ja luotettava kumppani koko yrityksen elinkaaren ajan. 

Vastuullisuus              

Toimintamme on luottamuksellista, vastuullista ja tasa-arvoista.

Asiakkaat:  

Pääsääntöisesti Suomessa sijaitsevat:

- mikroyritykset, yrittäjät ja yrittäjäksi aikovat

- kunnat ja kaupungit, elinkeinoyhtiöt

- yrityskoulutuksen tarjoajat

Kilpailijat:  

Alueelliset elinkeinoyhtiöt, uusyrityskeskukset 

Kuntien ja yksityiset yritysneuvontapalvelujen tarjoajat

Suomen Yrittäjät (koulutuksen osalta)

Kaikki voivat olla myös yhteistyökumppaneita

Asemointi:

Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö.

Lupaus:     

Enemmän kuin neuvoja. Ratkaisuja.

 

Uusi nimi

Nimen kehittämiseen osallistuivat yhdistyksen hallituksen jäsenet. Ensin muodostettiin apusanalistoja varsinaisen nimen keksimisen tueksi ja inspiraatioksi. Aluksi kukin mietti seuraavia asioita: Mitä yritys tekee kahdella sanalla sanottuna? Millä asioilla yhdistyksen palvelut eroavat muista? Mikä on yhdistyksen asiakkailleen tuottama hyöty? Nämä apusanalistat koottiin yhteen ja lähetettiin kaikille nimigeneroinnin avuksi. 

Lopullisia nimiehdokkaita saatiin tällä menetelmällä kehitettyä yhdeksänkymmentä, joista tietysti monet olivat jo varattuja. Lopullinen nimi kehitettiin ehdotusten pohjalta verkkopalaverissa. BusinessRakentamo kuvaa yhdistyksen laajaa palvelutarjontaa, kuten myös sen tehtävää olla sytyttämässä yrittäjyyden kipinä täyteen liekkiin.

 

Muotoilu

Nyt kun yhdistyksellä oli uusi nimi, myös sen muoto piti saada vastaamaan uutta asemointia.

Yhdistys tarvitsi logon. Hallituksen sisällä järjestettiin kilpailu, jonka voittanut ehdotus valittiin uudeksi logoksi.

BR_ilme_logo.jpg

Logon tunnus sai muotonsa B-kirjaimen kaarista. Toisaalta siinä on liekki, joka kuvaa yrittäjyyden intohimoa. Muodot voi nähdä myös purjeina tai kasvavana taimena.

Nimen kirjoitusasu on muodoltaan kompakti, joka on digitaalisessa ympäristössä pakollinen ominaisuus, koska logon täytyy olla erottuva ja selkeä pienessäkin koossa erilaisilla näytöillä. 

Kokonaisuudessaan logo viestii dynaamisuutta, turvallisuutta ja asiantuntijuutta.

Pääväreiksi valittiin musta ja keltainen. Keltainen väri viestii energisyyttä ja se on hyvä erottautumistekijä muihin yritysneuvontapalvelun tarjoajiin verrattuna, joiden värimaailma on yleensä sinisen ja vihreän eri sävyjä.

BR_ilme_väritjpg.jpg

Typografiaksi valikoitui monipuolinen Libre Franklin, joka viestii ammattimaisuutta, olematta turhan ryppyotsainen.

BR_ilme_typografia.jpg

Jalkautus

BusinessRakentamon keskeinen kanava on sen verkkosivusto.

Sen rakennetta ja ulkoasua mietittäessä päädyttiin ratkaisuun, jossa asiat pyritään esittelemään mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti. Päätettiin hylätä brändikuvat ja erilaiset grafiikat ja keskittyä itse asiaan. Ilmeessä suurikokoiset otsikot ja raikas värimaailma viestivät ja lunastavat brändilupausta ketteryydestä ja tehokkuudesta.

 

BR_www.jpg

Henkilökuvissa ja esimerkiksi artikkeleiden kuvituksissa käytetään etupäässä mustavalkoisia kuvia.

 

Samaa selkeää, raikasta ja helposti lähestyttävää linjaa noudatetaan myös uutiskirjeiden sekä muiden digitaalisten alustojen visuaalisissa ilmeissä.

BR_uutiskirje.jpg
 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Case Jukova Corporation & Aurora Look: näin emo- ja tytäryhtiöiden brändien kehitysprojektit tukivat toisiaan

Next
Next

Kymmenen asiaa, joilla tehostat yrityksesi toimintaa ja brändiä