Case Jukova Corporation & Aurora Look: näin emo- ja tytäryhtiöiden brändien kehitysprojektit tukivat toisiaan

Jukova&Aurora.jpg

Pääsin mukaan kahteen brändinkehittämishankkeeseen, kun ensin kehitettiin Jukovalle uusi tuotemerkki rakennusteollisuustoimialalle ja sen jälkeen freesattiin perinteikkäistä Jukova-emoyhtiön brändiä.

Prosessina käytettiin Brändin kirkastusta, jossa on kolme vaihetta: ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi brändin ytimen kiteytys ja lupaus, sen jälkeen on vuorossa brändin muotoilu ja kolmannessa vaiheessa brändi jalkautetaan strategisesti tärkeimpiin kohtaamispisteisiin.

Turun talousalueella Liedossa sijaitseva Jukova on perinteikäs metallialan yritys. Se on perustettu vuonna 1958 ja aluksi sen toiminta oli pientä ja paikallista, mutta vuosien saatossa Jukovasta on kehittynyt ensiluokkainen toimittaja meri- ja raidekalustoteollisuuksille. Tänään se tunnetaan maailmalla alumiinirakenteiden erikoisosaajana. 

Yhtenä tuotealueena Jukovassa on erilaiset modulaariset parvekeratkaisut laivanrakennusteollisuudelle ja siellä kehitettiinkin maailman ensimmäiset tehdasvalmisteiset parvekeratkaisut. Jukova on toimittanut erilaisia parvekkeita maailman merillä kulkeviin loistoristeilijöihin jo yli 30 000.

Jukovan tytäryhtiö Aurora Look

Loppuvuodesta 2020 Jukovan hallituksessa tehtiin päätös laajentaa toimintaa rakennusten parveke-, kaide- ja julkisivuratkaisuihin. Uudelle toimialalle päätettiin perustaa tytäryhtiö. Tämä olikin ihan järkeenkäypä ratkaisu, kun ajatellaan eri toimialojen eroavaisuuksia. Laivanrakennusteollisuudessa, samoin kuin raideliikennepuolella, toimijoita on suhteellisen vähän ja päättäjät ovat tiedossa. Ostoprosessit ovat pitkiä, hankkeet todella isoja. Jukova tuntee markkinat ja niillä olevat kilpailijat läpikotaisin, onhan se operoinut niillä useita kymmeniä vuosia, menestyksellisesti.

Rakennusteollisuudessa on eri tilanne. Siellä Jukova yrityksenä on tuntematon. Päättäjäryhmät rakennushankkeissa ovat laajoja, pitäen sisällään ammattiostajien lisäksi myös kuluttajia, silloin kun puhutaan asunto-osakeyhtiöistä. Projektit ovat kestoltaan lyhyempiä, eivätkä ne keskimääräisesti ole läheskään yhtä isoja kuin vaikkapa laivanrakennuspuolella projektit ovat.

Eräänä marraskuisena perjantaina olimme kokoontuneet – tulevan yhtiön hallitus ja minä – Jukovan neuvotteluhuoneeseen. Jukovalaiset olivat etukäteen tehneet jo perustyötä lähettämäni materiaalin pohjalta, joten aivan alusta meidän ei tarvinnut eri käsitteistöä ja muuta asiaan liittyvää kahlata, vaan pääsimme pureutumaan heti oleelliseen: pohtimaan, mikä olisi yhtiön tarkoitus, visio, missio, arvot ja strategia. Kävimme lisäksi läpi tuotteet, palvelut, asiakkaat, markkinat ja kilpailijat, niin että iltapäivällä meillä oli jo hahmottunut selkeä ihannepositio. Kun puhutaan parvekkeista, Jukovan laivanrakennusteollisuudessa kerätyllä kokemuksella saadaan tuotua uutuus- ja saneeraushankkeisiin sitä samaa luksusta, jota on tavattu loistoristeilijöissä vuosikymmenet. Lisäksi teollinen, moduuliratkaisuihin perustuva, tehtaassa tapahtuva rakennusvaihe tuo selkeitä kilpailuetuja, ei vähiten sen vuoksi, että sillä pystytään leikkaamaan sekä kustannuksia, että aikatauluja. 

Päivän lopuksi pidimme nimityöpajan, jossa selkeäksi suosikiksi vahvistui jo sisäisesti aiemminkin esille tuotu nimiehdokas: Aurora Look. Nimi viittaa revontuliin, joidenka latinankielinen nimi on aurora borealis. ”Look” taas viittaa näyttävyyteen ja julkisivuihin. Revontulia ihaillaan lasitetuilta parvekkeilta, ne edustavat pohjoismaalaisuutta ja ovat luonnonilmiöitä, kaikki tulevan yhtiön brändin ydinasioita.

Aurora Lookin lupaus kiteytettin muotoon: From living to lifestyle.

Brändin ilmeeseen haettiin vaikutteita emoyhtiön toimintaympäristöstä sekä parvekkeiden valmistusmateriaaleista: alumiinista, teräksestä ja lasista.

Aurora_logo.jpg

Logon Aurora-sanan kirjaimet piirretty käsin viestimään emoyhtiön osaamista laivan- ja raideliikenneteollisuuksista. Muotokieli on klassista ja sitä kautta ajatonta. Se ja syvä sininen väri viestivät luotettavuutta ja insinööriosaamista.

 

Aurora_värit ja typografia.jpg

Typografiassa ns. talofontiksi valittiin klassinen Helvetica Neue. Sen puhdaslinjaisuus tukee Auroran viestejä, jotka toisaalta ovat rationaalisia, toisaalta mielikuvia rakentavia.

Jalkautuksena ensimmäinen media oli nettisivujen tekeminen. Perusrakenne sivuilla haluttiin pitää erittäin yksinkertaisena. 

Aurora_nettietusivu.jpg

 

Jukova Corporation

Kun tytäryhtiö Aurora Look oli saatu siihen pisteeseen, että nettisivut olivat loppusuoralla, keskityttiin hallituksessa emoyhtiö Jukovan brändin kirkastamiseen. 

Auroran kanssa tehty työtapa otettiin myös emoyhtiön kehitystyöhön.

Hallitus aloitti viestintästrategian päivittämisen Jukova-brändin ydinasioiden uudelleenmäärittelyllä. Ne määriteltiin vastaamaan sitä positiota, jonka Jukova haluaa markkinoilla lähitulevaisuudessa ottaa. Uusi lupaus kiteyttää halutun aseman: From innovation to excellence.

Tämä lause kertoo Jukovan ainutlaatuisuudesta ratkaista erilaisia teknisiä haasteita, ja vielä enemmän: nostaa niiden ratkaisemisella kokonaisuus seuraavalle tasolle. Jukova puristaa haasteista timantteja. Tämä perusajatus, hankkeen jalostaminen seuraavalle tasolle, päätettiin viedä myös Jukovan ilmeeseen, logosta lähtien.

Jukova_logo ennen ja nyt.jpg

Uudessa Jukovan logossa on timanttia kuvaava symboli, jossa on neljä sivua. Ne viestivät yhtiön neljää toimialaa: meriteollisuus, raideteollisuus, Jukova brands eli pienveneteollisuus ja katukalusteet sekä Aurora Lookin julkisivuratkaisut rakenneteollisuudelle. Vihreä väri viestii vastuullisesta tavasta toteuttaa projekteja.

Jukovan ja Auroran logot ovat selkeästi samaa perhettä, mutta eri vivahteilla. Emoyhtiö on vähäeleisempi, Aurora enemmän ulospäin suuntautunut.

Typografia ja värit ovat samat kuin Auroralla, näin emo- ja tytäryhtiöt ovat muotokieleltään yhtenevät. 

Myös Jukovassa ensimmäisenä jalkautustoimenpiteenä uudistettiin yhtiön nettisivut

Jukova_nettietusivu.jpg
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Vierailijana Kauppakamarin kirjallisessa iltapäivässä

Next
Next

Case BusinessRakentamo: näin mikroyritysten kehitysyhteisö loi nahkansa uudelleen