Neljä vinkkiä, kuinka yritysbrändi tuodaan osaksi arkea

Olettakaamme, että olette yrityksessänne pitäneet pari brändityöpajaa. Niissä olette koko organisaation voimin käyneet läpi asioita, jotka tekevät teistä teidät. Ja näin määrittelevät yritysbrändinne ytimen. Olette määritelleet yrityksenne tarkoituksen, vision, mission, strategian, arvot, asiakkaat, kilpailijat ja asemoineet yrityksenne kilpailijoihin nähden asiakkaan näkökulmasta katsottuna sellaiseen paikkaan, jonka vain te voitte paaluttaa itsellenne.

Olette lisäksi onnistuneet kiteyttämään lupauksen, joka erottaa teidät kilpailijoista ja jonka rehellisesti voitte asiakkaalle luvata.

Tämän kaiken te olette tehneet yhdessä. Olette työskennelleet välillä ryhmissä ja välillä pohtineet parityönä eri tehtäviä, ja sitten porukalla keskustelleet niistä kaikkien kesken.

Mutta mitä sitten tapahtuu? Kuinka yritysbrändistä tehdään kilpailukeino, joka näkyy ja tuntuu yrityksen toiminnassa jokapäiväisessä arjessa?

Jos emme tuo brändiä osaksi jokapäiväistä arkea, on vaarana, että asia unohtuu.

Yritysbrändiä täytyy vaalia. Se täytyy tuoda agendalle viikkopalaverihin, myyntikokouksiin ja kaikkiin yhteisiin palavereihin.

Ei tarvitse puhua ”brändistä”, jos se ei tunnu luontevalta.

Voidaan myös puhua maineesta, yrityskuvasta, yhteisistä toimintatavoista…

Yrityksen brändi on jokaisen työntekijän vastuulla.

Eräs kovasti arvostamani yritysjohtaja kertoi, että he tuovat jokaisessa viikkopalaverissa nämä asiat esille, aina hieman eri kulmalla.

He puhuvat paljon asiakaskokemuksesta. He kertovat erilaisista asiakaskeisseistä, käyvät läpi onnistumisia ja myös asioita, jotka olisi voinut tehdä paremmin, joissa pitää petrata.

Yritysjohtaja kertoi, että on kaksi asiaa, joita he toistavat aina kun mahdollista. Käytännössä jokaisessa viikkopalaverissa. Vähintään.

Ne ovat: ”Mitä me teemme aina. Ja mitä me emme tee koskaan.”

Näitä he kertaavat, uudelleen ja uudelleen, niin että ne tulevat kaikilta kuin selkäytimestä.

Näin rakennetaan kulttuuria.

Toimintatapoja, jotka ovat heidän yritykselle tärkeitä.

Jotka erottavat heidät muista.

Jotka parhaimmillaan jättävät muistijäljen asiakkaisiin.

Joista tulee heidän erottuvuustekijöitä. Ja siten menestystekijöitä.

Siis: johdon tehtävä on tuoda brändi osaksi arkea.

Näin tuot brändin osaksi arkea ja teet siitä aidon kilpailukeinon:

1. Tuo yritysbrändi jossain muodossa mukaan erilaisiin viikkopalavereihin joka tasolla organisaatiossa.

Voidaan puhua esimerkiksi

- asiakaskokemuksesta

- työntekijäkokemuksesta

- ostopolusta

- markkinointipersoonista

- päättäjäryhmästä

- onnistumisista

- epäonnistumisista

- yhteisistä toimintatavoista

 

2. Luokaa yhdessä yhteiset teidän Yrityksen Toimintatavat, joita alatte vaalimaan ja jotka rakentavat yhteistä toimintakulttuuria

- asiat, jotka teemme aina (eri kohtaamispisteissä)

- asiat, joita emme tee koskaan (eri kohtaamispisteissä)

3. Tuo yritysbrändi ja yritysvärit yhdenmukaisesti osaksi työympäristöä

- asusteissa

- henkilökorteissa

- työvälineissä

- ajoneuvoissa

- työpisteissä

- kiinteistöiden julkisivuissa

 

4. Luokaa yrityksellenne Strategiakuva, jossa on yrityksen tarkoitus, visio, missio, menestystekijät, arvot ja asiakkaat samassa kuvassa.

Laittakaa strategiakuva esille toimitiloihin, verkkoon ja esityksiin.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 1)

Next
Next

Brändistä ikoniksi: the other danish guy (osa 4)