Yrityskulttuuri
Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.
Hyvät tyypit tekevät laadukasta työtä. Laadukas työ tuo tuloksia. Syntyy positiivinen kierre.
Hyvä yrityskulttuuri on jotain, jota kukaan ei voi kopioida!
Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä (btw, Brändistä ikoniksi -artikkelisarjassani EMU Growth Partnersin tj. Samuli Saviala kertoo, kuinka heillä vaalitaan hyvää yrityskulttuuria).
Työn perustaksi valetaan arvopohja. Kirkkaaksi, suuntaa antavaksi ja inspiroivaksi tähdeksi asetetaan yrityksen tarkoitus ja eteenpäin opastaviksi tienviitoiksi yrityksen tavoite ja tehtävä.
Kulttuuri on yritysbrändin rakentamisessa aivan keskeisessä roolissa. Brändin kirkastus -työkalulla vaikutetaan vahvasti hyvän yrityskulttuurin syntyyn.
Mutta kulttuuria täytyy koko ajan tietoisesti kehittää. Tämä on johdon tehtävä. Sen on pidettävä huolta, että asia on jokaviikkoisten palavereiden agendalla huomioitu jollain tavoin.
Johdon kannattaa tuoda esiin hyviksi koettuja käytänteitä, esimerkiksi käymällä läpi asioita, jotka toteutuvat jokaisessa asiakastapaamisessa. Samoin on hyvä käydä läpi asiat, joita ei koskaan tehdä asiakaskohtaamisissa.
Johdon tehtävä on tietysti myös näyttää esimerkkiä näistä käytänteistä arjessa.