Brändi haltuun näillä kolmella asialla

Minulle oli iso oivallus, kun tajusin, että brändihän syntyykin siellä vastaanottajan päässä, tai paremminkin sydämessä.

Toisin sanoen, sinä et voi sataprosenttisesti hallita brändiäsi. Brändi on kokonaisuus, kaikkien kokemusten summaus niistä kohtaamisista, jotka henkilö on yrityksen ja sen henkilöstön, palvelujen ja tuotteiden kanssa kokenut.

Eli yrityksesi brändistä on niin monta versiota, kuin sinulla on nykyisiä, entisiä ja tulevia asiakkaita, puhumattakaan sidosryhmään kuuluvista ihmisistä!

Eikö tunnukin omituiselta ajatukselta?!

Hallitse siinä sitten brändiäsi!

Mutta ei hätää. On asioita, joiden avulla voit viedä asiakkaan ajatuksia samansuuntaisiksi, ja näin edesauttaa ”oikean” mielikuvan syntyyn.

1. Kaikki lähtee perusteista.

Kuten missä tahansa rakennustyössä, myös brändin kehittämisessä vankkojen perustusten valu on kaikkein tärkein työvaihe.

Brändityössä valetaan ensin ydin. Se tapahtuu määrittelemällä yrityksen tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, erottava tekijä ja lupaus.

Ja koska useimmissa yrityksissä tärkein voimavara ovat ihmiset, otetaan perusteiden valuutalkoisiin mukaan mieluiten ihan koko porukka.

Kun brändin ydin on jalostettu lupauksen muotoon, voidaan mennä seuraavaan vaiheeseen:

 

2. Muotoillaan yrityksen viestintä vastaamaan lupausta.

Keskeisessä asemassa viestintää ovat tarina, hissipuhe ja tietenkin yritysilme. Nyt ne pitäisi saada vastaamaan sitä asemaa markkinoilla, joka ensimmäisessä vaiheessa yritykselle asetettiin tavoitteeksi.

Brändin muotoilun jälkeen on vuorossa vaihe kolme.

 

3. Jalkautetaan päivitetty brändi eri välineisiin.

Viestinnän pitää olla yhdenmukaista kaikissa kohtaamisissa.

Jos nettisivuilla luvataan Suomen parasta palvelua, pitää se olla sitä asennuksessa, käyttökoulutuksessa ja huoltotoimenpiteissä. Tai jos yrityksen halutaan erottuvan muista dynaamisuudellaan, ei kädenpuristus saa tuntua eilen pyydetyltä ahvenelta.

Kuulostaa yksinkertaiselta, eikö totta? Pitää vain olla jonkinlainen suunnitelma, jotain, joka on enemmän kuin näkemys, jolla hanke toteutetaan.

No, se on tässä: Brändin kirkastus. Kolmivaiheinen, helppo, tehokas prosessi, jonka avulla koko yrityksen toiminta saadaan nostettua seuraavalle tasolle.

Seuraukset ovat moninaiset:

  • Yrityksen työntekijät ovat innostuneita ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

  • Brändin selkeytyksen jälkeen viestintä ja koko toiminta tehostuu

  • Asiakkaiden elämä helpottuu, koska yritys erottuu kilpailijoistaan

  • Yrityksen entistä tuloksellisempi toiminta tuo hyvinvointia omistajille, henkilöstölle ja näin koko Suomelle

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert

Next
Next

Se tärkein kohderyhmä