Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert

Syksyllä 2022 ViemäriExpert oli toiminut puolisen vuotta. Kyseessä on Vantaalainen yritys, jonka Jan-Erik Liiv oli perustanut.

Syksyllä yrityksellä oli henkilöstöä alle kymmenen ihmistä ja kalustoa viemäripalveluiden tuottamiseen viisi isoa kuorma-autoa eri toiminnoilla ja lisäksi pari pienempää pakettiautoa.

Viemäripalvelubisneksessä autojen ulkoasu on iso osa palveluiden markkinointia. Kalusto on liikkeellä parhaimmillaan lähes kellon ympäri ja liikkuvat Suomen suurimmalla markkina-alueella pääkaupunkiseudulla.

Kuluttajien ja osin yritysasiakkaidenkin kohdalla on tyypillistä, että palveluja tarvitaan vasta silloin, kun jotain hälyttävää on jo ehtinyt sattua. Siksi tavoitettavuus on tärkeää. Tämän vuoksi palveluiden digitaalisuus ja selkeät nettisivut ovat keskeisessä roolissa hyvän asiakaskokemuksen synnyttämisessä.

 

Lähtökohtatilanne

Asiakkaalle on edullisempaa, että viemärit huolletaan säännöllisin väliajoin ja toiminnasta tulee reaktiivisuuden sijaan proaktiivista. Hälytyskeikat vähenevät, eikä töitä tehdä ylitöinä.

Tavoitteeksi asetettiin palveluiden tuotteistaminen niin, että niiden avulla asiakkaat pystyisivät ennakoimaan huoltotarpeita entistä helpommin.

Uudella yhtiöllä oli haasteena saada lisättyä tunnettuutta etenkin yritysasiakkaiden keskuudessa.

ViemäriExpertille päätettiin tehdä kolmivaiheinen brändin kirkastus, jossa ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi brändin ytimen kiteytys, toisessa vaiheessa tehtiin brändin muotoilu ja kolmas vaihe oli brändin jalkautusta keskeisimpiin välineisiin.

Henkilöstö sitoutettiin ottamalla heidät mukaan mm. yritysilmeen valintaan.

 

Vaihe 1: Brändin ytimen kiteytys

Kolmessa muutaman tunnin työpajassa johtoryhmän kanssa käytiin perusteellisesti läpi sekä määriteltiin seuraavat asiat:

1. Yrityksen olemassaolon oikeutus, tarkoitus
2. Visio, tavoite
3. Missio, tehtävä
4. Strategia, menestystekijät
5. Arvot
6. Asiakkaat
7. Kilpailijat
8. Asemointi
9. Lupaus

ViemäriExpert asemoitiin oleva ”asiakaslähtöinen ja ennakoivia kokonaispalveluja tarjoava sankari (vastakohtana pelkkää hätäapua tarjoavalle suorittajalle).”

Musiikkilaji: Grunge-rock (dynaamisuus, eteenpäinmenevä)

Automerkki, joka kuvaa ViemäriExpertiä: Volvo (suorituskykyinen, turvallinen).

ViemäriExpertin lupaukseksi tuli:

Vapautamme viemärihuolista.

Tavoitteemme on olla asiakaslähtöisin, ennakoivaan kokonaispalveluun erikoistunut viemäripalveluiden erityisosaaja.

Slogan:

Palvelua pintaa syvemmälle.

Emme ainoastaan ratkaise ongelmaa, vaan etsimme ongelman aiheuttajan. Autamme asiakasta ennakoivilla palveluilla, jolloin ongelmilta vältytään.

 

Vaihe 2: Brändin muotoilu

Kun asemointi ja lupaus oli saatu määriteltyä, oli aika muotoilla yrityksen ilme vastaamaan niitä: suunniteltiin logo, määriteltiin yritysvärit ja kuvamaailma.

Ilmeen haluttiin viestivän laatua sekä luoda vastaanottajalle turvallisuuden tunteen, jonka asiantunteva ja ammattitaitoinen viemäripalveluiden erityisosaaja saa aikaiseksi.

Liivillä oli alusta saakka ollut visio näyttävistä, mustista autoista, joissa olisi kromattuja yksityiskohtia. Yritysväreiksi valittiin mustan lisäksi lämmin keltainen ja valkoinen.

Liikemerkissä on V- ja E-kirjaimet tyylitellysti muotoiltuna linjoista, joissa on putken muotoja. Elementit luovat toisiinsa liittyvät kourat, jotka kuvastavat yhteistyötä ja luotettavuutta.

Logossa käytetty kirjasinleikkaus viestii muodoillaan luotettavasta ja varmasta osaajasta.

Viimeistä yksityiskohtaa myöten mietitty toteutus autojen maalauksessa ja henkilökunnan tekstiileissä tekee ViemäriExpertistä erottuvan sekä innostaa ja motivoi työntekijöitä palvelemaan asiakkaita hyvin.

Myös ViemäriExpertin tarina kirjoitettiin:

Jan-Erik Liivillä oli visio, miten viemäripalveluja pitää tuottaa niin että siitä jää hyvä mieli sekä asiakkaalle että työntekijälle. Kaiken perustana on ammattitaito. Sen päälle asennetaan laadukas kalusto ja osat. Tämä kaikki tarjoillaan alan parhaalla palveluasenteella.

Kun tilaisuus tuli, Liiv tarttui siihen välittömästi. ViemäriExpert syntyi toukokuussa 2022 Vantaalla ja ensimmäisten asiakkaiden viemärit huollettiin jo samana päivänä, kun yritys perustettiin.

Matkan varrella yrityksen arvot kirkastuivat. Niistä ensimmäinen on rehti ja kaikin puolin läpinäkyvä toiminta. Toinen on asiakkaan parasta ajatteleminen kaikissa tilanteissa. Kolmas on usko siihen, että tekemällä oikeita asioita hyvä työ kantaa, kaikilta osin.

Tekemällä oikeita asioita luodaan turvallisempaa ja huolettomampaa elinympäristöä yrityksille ja kuluttajille. Se on palvelua pintaa syvemmälle.

 

Vaihe 3: Brändin jalkautus

Nettisivuista päätettiin tehdä mahdollisimman simppelit. Jos asiakkaalla on ns. tilanne päällä, täytyy hänen nopeasti pystyä tutustumaan ViemäriExpertin palveluihin ja saada apua.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Älä yritä miellyttää jokaista!

Next
Next

Brändi haltuun näillä kolmella asialla