Älä yritä miellyttää jokaista!

Et voi miellyttää jokaista. Tosiasia on, että kaikki eivät tarvitse sinun palveluitasi tai tuotteitasi.

Ja se on ihan ookoo.

Itse asiassa se on enemmänkin kuin ookoo. Jos nimittäin yrität tehdä tuotetta, joka sopii kaikille, se johtaa ennen pitkää bulkkiin ja keskinkertaisuuteen.

Valitse haulikon sijaan lasersäde: löydä ihmiset, joita voit auttaa paremmin kuin kukaan muu ja hioa tuotteesi sellaiseksi, että se auttaa heitä paremmin kuin mikään muu.

Fokusointi tehostaa toimintaasi. Pystyt riisumaan kaiken ylimääräisen tuotteestasi. Löydät tärkeimmät vahvuudet viestintääsi. Sinusta tulee yhden asian suvereeni taitaja.

Ja ennen kaikkea profiloidut. Voit omia asian itsellesi. Sinusta tulee kyseisen asian ajatusjohtaja.

Juttelin Valorian toimitusjohtajan Kati Kerosen kanssa aiheesta. Valoria on yritysten ja julkisen sektorin toimijoiden kumppani strategioiden laatimisissa ja viestinnässä. He valmentavat johtoa ja auttavat yrityksiä tekemään viestinnästä aidon kilpailukeinon. Kati kertoi: ”Haluamme viedä yrityksiin intoa, iloa ja positiivisuutta. Kaikki eivät siitä tykkää ja ei tarvitsekaan tykätä! Joskus muutos voi olla pelottavaa, mutta me haluamme tukea niitä, jotka uskaltavat muuttaa perinteisiä ajattelumalleja.”

Marty Neumeier on amerikkalainen brändiguru, yksi arvostetuimpia maailmassa. Hänellä on malli nimeltää Onlyness. Sen keskeinen ajatus on löytää yksi asema markkinoilta, jonka yritys voi sementoida itselleen. Apuna sen löytämiseksi hän kehottaa täydentämään seuraavan lauseen (täydennykset sulkeiden paikalle):

 

Our (offering)

is the only (category)

that (benefit).

 

Näyttää yksinkertaiselta, ja tavallaan se sitä onkin. Haasteenasi on pystyä näkemään työsi ulkopuolisen silmin. Mitä se hänelle todella merkitsee? Eroaako se kilpailijoiden tarjoamista tuotteista? Luoko se aidosti arvoa asiakkaalle?

Seth Godin – toinen markkinointialan guru ­– rohkaisee etsimään pienimmän elinkykyisen markkinan, The smallest viable market. Keskeistä hänen mukaansa on löytää ihmiset, joilla on samanlainen maailmankuva, jotka jakavat samanlaisen arvomaailman. Godinillakin on tarjota lause täydennettäväksi:

Our product is for people who believe _____________.

We will focus people who want _____________.

We promise that engaging with what we make will help them get ____________.

Jos ja kun onnistut löytämään oman ainutlaatuisuutesi sekä kohderyhmän, jolle sillä on merkitystä, pystyt myös hinnoittelemaan tuotteesi ja palvelusi kannattavasti.

Onko sinun yritykselläsi selkeästi määriteltyinä kohderyhmä ja mitä arvoa te heille tuotatte?

Brändin kirkastuksen ensimmäisessä vaiheessa – ytimen kiteytyksessä – käydään läpi yrityksen tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus. Se on helppo ja tehokas tapa tehdä yrityksen brändistä vetovoimainen asiakkaille ja työntekijöille.

 

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Tarina on osa brändiä

Next
Next

Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert