Tarina on osa brändiä

Happy Branding Companyn tarina alkaa vuodesta 2012. Silloin elettiin mainostoimistomaailmassa murroksen aikaa. Kun en suostunut 25 % palkanalennukseen, minulle annettiin irtisanomispaperi käteen 50-vuotissyntymäpäivänäni. Kyllä, totta se on! Sanoisin, että työnantajallani ei ollut oikein pelisilmää ajoituksen osalta.

Mutta se sai alulle jotain hienoa, sillä seuraavana syksynä päätin alkaa yrittäjäksi.

Minua oli aina kiinnostanut brändit, etenkin yritysbrändit. Halusin selvittää, mikä on se voima, joka saa ihmiset puhaltamaan yrityksissä yhteen hiileen ja tekemään töitä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Miten me-henki sytytetään? Millainen on johtaja, joka innostaa ja motivoi alaisiaan?

Ja ennen kaikkea, voisiko minulla olla jotain sellaista, joka voisi auttaa johtajia tässä työssä?

Kehitin Brändin kirkastus -työkalun, joka on yksinkertainen ja helppo tapa ottaa brändi PK-yrityksissä haltuun ja tehdä siitä kilpailukeino. Olen sen avulla auttanut noin puoltasataa suomalaista yritystä erilaisissa brändinkehittämishankkeissa.

Uskon vakaasti, että kun yritys ottaa brändin kilpailukeinokseen, siitä tulee onnellinen. Se menestyy ja tekee tulosta. Se luo arvoa sekä asiakkailleen että työntekijöilleen.

Suomalaisen Silver Boatsin tarina alkaa näin:

Syntytarina kertoo viidestä hiljaisesta miehestä, jotka työskentelivät 1990-luvun alussa eräässä suomalaisessa alumiiniveneyrityksessä. Muutaman vuoden tekemistä seurailtuaan he pohtivat, että monta asiaa alumiiniveneen valmistuksessa kannattaisi ehkä tehdä toisin. Yksissä tuumin he ehdottivatkin asiaa esimiehilleen, mutta siinä kovassa tekemisen tahdissa parannusehdotukset kaikuivat kuuroille korville. Niinpä he päättivät ottaa riskin. He jättivät työpaikkansa ja perustivat oman yrityksen, jossa vihdoinkin voisi tehdä veneitä, niin kuin heidän mielestään niitä tulisi tehdä, hieman paremmin.

Millainen sinun yrityksesi tarina on?

Tarina on oleellinen osa yritystä ja sen brändiä. Jokaisella yrityksellä on omansa, ei ole olemassa kahta samanlaista.

Tarinat kiinnostavat ihmisiä. Tarinanoilla luodaan emotionaalinen linkki asiakkaaseen, samoin kuin työntekijöihin.

Ihmisiä kiinnostaa tietää, mistä yritys tulee, mihin se uskoo, miksi yritys on olemassa ja ennen kaikkea, voiko siihen luottaa. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo yrityksen taustasta ja persoonasta ja se tekee yrityksestä mielenkiintoisen.

Haluatko kuulla lisää tarinoista ja brändin kehittämisestä? Pidetään sinulle maksuton puolen tunnin etäpalaveri, jossa voimme tehdä kartoituksen sinun yrityksesi tilasta.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Onnellinen yritys

Next
Next

Älä yritä miellyttää jokaista!