Onnellinen yritys

Kun yritys tekee brändistään kilpailukeinon, tuleeko siitä onnellinen?

Tulee. Näin uskon.

Missioni onkin sytyttää yrityksissä kipinä roihuavaksi liekiksi, jonka polttoaineena toimii työntekijöiden innostus yrityksen brändistä ja omasta osaamisesta.

Haluan tehdä asioita, joiden seurauksena ihmiset kokevat työelämänsä merkitykselliseksi.

Kuinka se tapahtuu? Uskon tietäväni vastauksen. Kerron sen muutaman rivin kuluttua.

Sitä ennen kerron lyhyesti, kuinka sain sen selville.

Oli vuosi 2013. Olin edelliset 30 vuotta ollut suunnittelijana helsinkiläisissä mainostoimistoissa. Mutta kun teknologian kehittymisen tuloksena ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui ratkaisevasti (eli kun ihmiset alkoivat kulkea internet mukanaan), mainonnan suunnittelu ei enää antanut sisältöä elämääni.

Sen sijaan aloin miettiä, mikä ja mitä brändi on. Tietysti tiesin jo silloin, että se on paljon enemmän kuin logo, yritysvärit ja typografia.

Minua kiinnosti tietää, mikä on se voima, joka yhdistää yrityksen ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen, saa heidät kehittämään asioita kohti yhteistä päämäärää ja toimimaan niiden arvojen mukaisesti, jotka he jakavat?

Tai esimerkiksi tatuoimaan kannattamansa joukkueen logon ihoonsa?

Tutkin siis brändiä, mitä se on ja mitä se ei ole.

Kehitin Brändin kirkastus -työkalun. Sen avulla olen saanut auttaa puolisensataa yritystä erilaisissa brändinkehityshankkeissa. Työkalussa on kolme osiota: 1: brändin ytimen kiteytys, 2: brändin muotoilu ja 3: brändin jalkautus.

Erilaisissa brändin kirkastus -hankkeissa sain kokea, kuinka oleellista on ottaa yrityksissä kaikki mukaan yhteiseen hankkeeseen. Niin työkalun ensimmäisessä osiossa tehdään.

Nyt päästään siihen kysymykseen, kuinka ihmisten työelämään tuodaan merkityksellisyyttä: heidät osallistetaan, otetaan mukaan yhteiseen hankkeeseen. Jokaisesta tehdään avainhenkilöitä. Heistä syntyy brändilähettiläitä.

Pidän Brändin kirkastus -valmennuksia livenä, mutta olen tehnyt myös niistä myös verkkokurssit. Olen kerännyt ne verkkokurssit-sivulle.

Näihin verkkokursseihin olen puristanut kaiken sen, mitä olen oppinut viimeisenä 40 vuotena brändeistä.

Uskon, että brändi kiinnostaa yritysten toimitusjohtajia, markkinointijohtajia ja -päälliköitä. Uskon myös, että he haluavat tietää brändistä ja sen kehittämisestä kaiken mahdollisen. Jos näin on, kurssit on heille tehty.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Brändin ytimen kiteytys

Next
Next

Tarina on osa brändiä