Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 2)

Pertti Tahvanainen kertoo:

Brändi ja strategia

”Jos ajatellaan ihan kylmästi strategiaa, niin sehän on markkina, joka määrittää yhtiön strategian.

Brändi on suurin vaikuttava tekijä siinä, miten markkina kokee ja tuntee kyseisen tuotteen, palvelun tai yhtiön. Ilman brändiä markkinaa on vaikea lähteä muuttamaan.

Tosiasiassa markkinan muodostaa ihmiset ja brändillä me pystymme vaikuttamaan ihmisiin. Ihmiset ja ihmisten käyttäytyminen markkinassa määrittää strategian. Se on näin yksinkertaista. Meidän pitää ymmärtää, että missä markkinassa olisi tilaus jollekin uudelle teknologialle tai palvelulle tai uudelle tuotteelle.

Jos katsotaan menestystarinoita, niin kyllähän niissä on ensin tunnistettu se puute markkinoilla. Ja kun siihen on keksitty ja synnytetty tuote, niin silloin on syntynyt menestystarinoita.

Brändi ja henkilöstö

Innovaatiot ja innovatiivisuus ovat intohimon hedelmiä. Jos palkkaamallasi ihmisellä on intohimo jotakin kohtaan ja heillä on voittamisen tahto ja asenne kunnossa, niin herran jestas, he voivat oppia ihan mitä vaan! Mutta superammattilainen, jolla ei ole läikähdystäkään intohimoa eikä voittamisen tahtoa, niin he eivät yleensä palvele tai tuo lisäarvoa yhtiölle eikä ennen kaikkea asiakkaalle.

Silloin tullaan siihen, että minkälaisena brändi näyttäytyy ulospäin. Jos yritys on innovatiivinen, nuorekas, sen ilmapiiri on eteenpäin menevä, periksiantamaton, positiivinen ja onnistuva, niin silloin sen tyyppiset ihmiset sinne myös hakevat, koska he haluavat päästä sen tyyppiseen ympäristöön. Sen takia brändi on ihan supertärkeä ja me tuomme sitä esille rekrytointivaiheessa. Haluamme antaa siinä tilanteessa yrityksestämme mahdollisimman aidon kuvan. Usein työntekijä yllättyy haastattelutilanteessa positiivisesti ja oltuaan jonkin aikaa meillä sitten töissä, hänen työntekijäkokema on positiivinen ja hän ajattelee, että: ”Täällä minun on hyvä olla. Täällä voin toteuttaa itseäni.”

Me suomalaiset emme ole riittävän ylpeitä siitä mitä meillä on. Minä olen ylpeä niistä ihmisistä, keitä meillä täällä on ja keiden kanssa saan tehdä töitä. Mutta osaammeko olla tästä yhtiöstämme riittävän ylpeitä? Sitä huomaan monesti pohtivani.

 

Brändi ja sisäinen markkinointi

Kuinka tuomme brändiä esille jokapäiväisessä arjessa? No, ihan ensiksi: asusteet.  työntekijällä on henkilökortti, jossa lukee Greenled, hänellä on nauha, jossa lukee Greenled ja paita, jossa on Greenled. Ja sillehän on syynsä, miksi logo on vasemmalla puolella rinnassa. Jos ajatellaan kiekkojoukkuetta ja sen pukuhuonetta, jonka keskellä matossa on joukkueen logo, sen päälle ei astuta. Se olisi pahinta, mitä voi tehdä. On tärkeää, että logo on näkyvillä meidän arjessa.

Sitten arvotaulu. Se on jokaisen toimipaikkamme neukkareissa ja käytävillä seinillä.

Sitten meidän tarina, strategia ja ydin. Ne kuvataan meidän strategiakuvassa. Sen merkitys on uskomattoman iso! Esimerkiksi yritysesityksessä se näytetään toisella sivulla. Sen avulla kerromme, mitä olemme. Kukin kertoo omin sanoin. Strategiakuvassa on arvomme, menestystekijämme ja toimintamme fokus, millä asioilla tuotamme asiakkaiden liiketoimintaan lisäarvoa. Ja sitten kuvasta näkyy mitkä asiat ovat meille tärkeitä: vastuullisuus, kestävän kehityksen periaatteet, ja tavoitteemme, minne olemme matkalla.

Siinä tulee Greenledin tarina ja kukin kertoo sen omin sanoin, niin että jokaisessa kertomuksessa on sama sielu. Strategiakuvassa on kuvattuna meidän mielenmaisemamme. Taulut ovat meillä esillä jokaisessa konttorissamme ja työtiloissa. Kuvalla on vahva muistijälki.”

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 3)

Next
Next

Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 1)