Kolme asiaa, jotka tekevät Joulupukista menestyvän brändin

 

Wikipediasta opin mielenkiintoisia asioita joulusta. Muun muassa nämä: suomalainen sana joulu on alun perin rautakautinen lainasana muinaisskandinaavisista kielistä ja joidenkin kielitutkijoiden mukaan se tarkoitti alun perin käännöstä tai uudelleensyntymistä. Englanninkielinen Christmas taas tulee muinaisenglannin sanoista Cristes Maesse eli ”Kristuksen messu”.

Olin luullut, että joulupukin punaiset asusteet olisivat juontaneet siitä, kun Coca-Cola otti pukin joulumainoksiinsa. Thomas Nast -niminen taiteilija oli kuitenkin jo vuonna 1869 piirtänyt pukin punapukuiseksi. Joka tapauksessa Coca-Cola otti pukin mainontaansa vuonna 1931, jonka jälkeen punapukuinen pukki levisi ympäri maailmaa.

Tavallaan Joulupukki-brändi viettää siis tänä vuonna ysikymppisiään! 

Uhrataanpa muutama tovi mietintään, miksi brändi edelleen voi hyvin.

 

1. Tarina

Olisiko kyseessä maailman levinnein tarina? No ainakin yksi niistä. Kerran vuodessa pukki tuo lahjoja kilteille lapsille. Tarinaan on itse kukin kasvanut pienestä pitäen, voidaan puhua melkein jo äidinmaidosta saatuna. Tarinassa käsitellään isoja teemoja: rakkautta ja hyvää tahtoa.

 

2. Brändin tunnistettavuus

Pukin asusteiden punaista brändiväriä käsiteltiin jo aiemminkin. Punainen on hyvä valinta, viestiihän se muun muassa lämpöä ja intohimoa. Joulupukin tunniste-elementteihin kuuluvat myös valkoinen pitkä parta, saappaat ja leveä nahkavyö. Ja tietysti joululahjasäkki sekä usein myös porot rekineen. Nämä kaikki toteutuvat ympäri maailmaa jokseenkin samanlaisina.

 

3. Toisto

Joulupukki tulee kerran vuodessa, lähtökohtaisesti joka ikinen vuosi. Tarinaa kerrotaan ja kerrataan siis säännöllisesti, vuodesta toiseen ja siitä tehdään iso näytelmä, johon kaikki ihmiset osallistuvat, kukin omaan rooliinsa eläytyen, vähintäänkin tonttuna. Tarinaa jaetaan kansalaisille useissa medioissa.

 

Joulupukin tarina on brändin keskiössä ja siinä tuodaan esille isoja, jokaista koskettavia teemoja. Joulupukki on helposti tunnistettavissa. Jos brändin graafinen ohjeisto olisi olemassa, se olisi aika lyhyt ja selkeä. Brändin jalkauttamisessa on keskitytty säännönmukaisuuteen ja laajaan mediamixiin.

Oikein Rauhaisaa Joulunaikaa.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Voiko brändi olla negatiivinen?

Next
Next

Brändivärin kaksi tärkeintä tehtävää