Iceberg

Yritysbrändiä voi hyvin verrata rakenteeltaan jäävuoreen, vaikka siitä tuleekin ensimmäisenä mieleen Titanic-elokuva. Siinä iso matkustuslaiva törmäsi neitsytmatkallaan jäävuoreen, ja huonostihan siinä kävi.

Jäävuoresta näkyy vain pieni osa vedenpinnan päälle. Suurin osa siitä on katseilta piilossa vedenpinnan alapuolelle.

Sama koskee yritysbrändejä. Me, jotka emme kuulu sisäpiiriiin, näemme ainoastaan viestinnän ja markkinoinnin ynnä muut ulkoiset signaalit, mutta varsinainen brändin ydin on vain sisäpiiriläisten tiedossa.

Jäävuoren ytimessä – brändin ytimessä – on kaikkein keskeisimmät asiat: yrityksen tarkoitus, visio, missio, strategia ja arvot. Ne määrittelevät koko yritystä: kulttuuria, mielikuvaa ja kaikkea muuta toimintaa.

Lähempänä pintaa vuoressa sijaitsevat tuotteet ja palvelut, tuotekehitys sekä HR.

Pinnan yläpuolella näkyvillä olevat myynti, markkinointi ja viestintä. Ne tavoittavat asiakkaat/kuluttajat, median, ammattilaiset ja muut sidosryhmät.

Minusta jäävuori on ihan hyvä vertauskuva yrityksen brändille.

Aika usein törmää siihen, että käsitteet brändi ja brändäys sekoitetaan keskenään.

Jäävuori-vertauksessa jäävuori kokonaisuudessaan on brändi ja ainoastaan se pieni, vedenpinnan yläpuolella oleva osa on brändäystä. Siis sellaiset asiat kuten logo, yritysvärit, typografia, pakkaukset ja muut identiteettiin liittyvät asiat.

Ensin tulee brändi, sitten vasta brändäys.

Ja jotta ne viestit, joita brändäys viestii yleisölle, olisivat oikeita, tulee brändin kehitystyö ja määrittely tehdä huolella.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Mitä brändin kirkastuksesta seuraa?

Next
Next

Nimeään suurempi autobrändi