Mitä brändin kirkastuksesta seuraa?

Aina ei brändin kehityshankkeet mene niin kuin on ajateltu. Voi olla, että hankkeeseen on ihan hallitustasolta lähtien suhtauduttu vakavasti ja hankkeeseen on investoitu rahaa, henkilöresursseja ja aikaa. On pidetty useita brändityöpajoja, jotka ovat saattaneet kestää päiviä. Ehkä jopa koko johtoryhmän kanssa on matkustettu jonnekin rauhalliseen paikkaan, jotta asiaan on voitu keskittyä.

Mutta sitten, kun työ on tehty, eli kun brändi on määritelty uudelleen ja uusi yritysilme on suunniteltu ja uudet logot painettu paitoihin, kalliit videot levitetty eri somekanaviin ja ostettu Hesarin etusivu – ja maksettu isot rahat bränditoimistolle, –huomataankin, että oikeastaan mitään muutosta entiseen ei tapahtunutkaan.

Samat ongelmat jatkuvat: tehottomuus, työpahoinvointi, alhainen asiakastyytyväisyys, korkeat sairauspoissaolopäiväluvut.

Brändiuudistusta ei koskaan kunnolla sisäistetty henkilöstössä.

Miten asian voisi korjata?

Vastaus: ottamalla työntekijät mukaan brändin kehittämiseen.

Hehän ovat yhtä kuin brändi!

Kun työntekijät otetaan mukaan hankkeeseen, tapahtuu kaksi asiaa: ensinnäkin johto saa sellaista tietoa kentältä ja joka puolelta organisaatiota, jota se ei muuten saisi. Toisekseen: työntekijät sitoutuvat brändiin, koska ovat itse sitä olleet kehittämässä. Näin heistä tulee brändilähettiläitä.

Brändin kirkastus -prosessin ensimmäisessä vaiheessa – brändin ytimen kiteytyksessä – käydään läpi yrityksen peruspilaristo. Ja todellakin, paras tulos saadaan, kun tähän työhön otetaan koko henkilöstö mukaan.

Pidän Brändin kirkastus -valmennuksia livenä, mutta olen tehnyt myös Brändin ytimen kiteytyksestä verkkokurssin. Se ja kaksi muuta kurssia löytyy verkkokurssit-sivulta.

Brändin ytimen kiteytys -verkkokurssiin olen puristanut kaiken sen, mitä olen oppinut viimeisenä 40 vuotena brändeistä. Se on oiva tapa joko opiskella itse tai pitää runkona brändityöpajoille vaikka koko henkilöstölle.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Vahva yritysbrändi

Next
Next

Iceberg