Vahva yritysbrändi

Ennen kuin aloitin yritystoiminnan keväällä 2013, tein pienimuotoisen markkinatutkimuksen, jossa kysyin PK-yritysten toimareiden näkemystä yritysbrändistä kilpailukeinona B2B-markkinassa.

Erään haastattelemani yritys toimitti sairaaloiden toiminnan jatkuvuuden turvaavia varavoimaloita. Hän totesi, ettei brändi ole heidän bisneksessään lainkaan tärkeä. Hänen yrityksensä kun tunnetaan alalla varmana ja luotettavana toimijana. Sen maine on erinomainen.

Siinä tilanteessa en tietenkään alkanut häntä ojentamaan, että hän puhuu logosta, ei brändistä.

Ja että hänen yrityksensä oli jo selkeästikin pystynyt rakentamaan brändistä kilpailukeinon.

Elämme nyt haastavampia aikoja kuin kymmenen vuotta sitten. Vahva yritysbrändi on näin taantuman aikana vielä arvokkaampi kuin nousukautena.

Tässä kolme etua, jotka vahva yritysbrändi tuo, olipa toimiala mikä tahansa:

1. Vahva yritysbrändi luo luottamusta ja uskollisuutta asiakkaiden keskuudessa. Taantuman aikana, kun asiakkaat ovat varovaisempia, niiden on helpompi luottaa tunnettuihin ja vakiintuneisiin toimijoihin. Näin yritys voi säilyttää tai jopa kasvattaa markkinaosuuttaan haastavina aikoina.

2. Vahva brändi erottaa yrityksen sen kilpailijoista. Kun taantuman aikana kilpailu asiakkaista kovenee, selkeä ja tunnistettava brändi auttaa yritystä pysymään kilpailijoidensa edellä. Brändin avulla yritys voi viestiä arvolupauksensa ja erityispiirteensä, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon asiakkaille.

3. Vahva brändi antaa yritykselle mahdollisuuden saada tuotteistaan ja palveluistaan korkeampaa hintaa, koska asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän brändin tuomasta lisäarvosta. Taantuman aikana, vaikka yleinen hintataso saattaa laskea, vahvan brändin yritykset voivat säilyttää korkeamman hinnoittelutason ja siten huolehtia kannattavuudestaan.

Kuinka sitten rakennetaan tämä vahva yritysbrändi?

Perustaksi sille valetaan tukeva arvopohja. Sen päälle tulee huolellisesti rakennettu kulttuuri, oma tapa toimia. Fiksua asemointia tukevat tuotteet ja palvelut tarjoillaan lopuksi asiakkaan arvostamalla palvelulla, erilaistavan ja erottelevan tarinan kanssa.

Nuo jäävät valitettavasti vain pelkiksi sanoiksi, jos asioita ei saada käytäntöön. Henkilöstö pitää ottaa mukaan brändityöhön ja siten sitouttaa kaikki työntekijät viestimään omassa työssään brändiä yhdenmukaisesti.

Tästä hyötyvät kaikki: omistajia motivoi se, että brändityöllä kasvatetaan yrityksen arvoa. Brändityö innostaa henkilöstöä. Asiakkaiden elämää helpotetaan, kun yritys ja sen tuotteet ovat helpommin erottuvia.

Jos sinulla on tunne, että yrityksenne brändi ei ole vielä aivan niin vahva, mitä se voisi olla, minulla on hyväksi havaittuja keinoja sen kehittämiseksi. Voit lukea niistä täältä.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Lupaus 10 sekunnissa

Next
Next

Mitä brändin kirkastuksesta seuraa?