Lupaus 10 sekunnissa

Otetaanpa summittaisesti viisi toimialasi yritystä ja mennään nettiin. Avataan niiden etusivut.

Mitä luulet, kuinka monen yrityksen kohdalla saat silmiisi yrityksen kiteytyksen siitä, mitä lisäarvoa se voi asiakkailleen tarjota?

Valistunut arvaukseni on, että yhden, korkeintaan kahden viidestä.

Verkkosivun etusivu on yrityksen digitaalinen käyntikortti, ja se antaa ensivaikutelman yrityksen brändistä, arvoista, palveluista ja tuotteista.

Ensimmäisten kymmenen sekunnin aikana käyttäjän tulisi pystyä saamaan selkeä kuva yrityksen lupauksesta ja asemoinnista.

Tämä on erityisen tärkeää nykyisessä digitaalisessa ympäristössä, jossa kilpailu on kovaa ja käyttäjillä on lukemattomia vaihtoehtoja vain muutaman klikkauksen päässä.

Yrityksen lupauksessa tiivistyy yrityksen olemassaolon juurisyy, The Big Brand Idea, kuten Matt Davies, brittiläinen kollegani asian sanoittaa.

Kymmenen sekuntia. Ja sivuilla vierailija joko jatkaa lukemista tai klikkaa itsensä toisaalle. Usein lyhyemmässäkin ajassa.

Siksi brändin ytimen kiteytys lupaukseksi on niin tärkeää.

Paitsi ulkoisessa viestinnässä, myös oman porukan kesken hyvin sanoitettu lupaus toimii suunnannäyttäjänä, kompassina jokapäiväisessä toiminnassa. Se yhdistää tiimisi, kirkastaa yrityksen tarkoituksen ja helpottaa vaikeiden päätösten tekemisessä.

Eikä siinä vielä kaikki! Parhaimmillaan se kehittää yrityksen kulttuuria, johtaa uusiin innovaatioihin ja saa ihmiset – ja koko yrityksen – kukoistamaan.

Aika paljon luvattu muutaman sanan lauseesta! No, tosiasiahan on, ettei yksi lause vielä saa aikaiseksi tuollaista muutosta. Tullaan johtamiseen. Johdon täytyy pitää huolta, että brändilupaus on agendalla jossain muodossa kaikessa tekemisessä, lähtien viikkopalavereissa ja päätyen jälkimarkkinointiin.

Jos yrityksesi lupaus hakee vielä muotoaan, mutta et oikein tiedä, miten sitä voisi kehittää, olen kirjoittanut asiasta esimerkiksi täällä, ja avannut prosessia myös täällä.

Onhan yritykseni lupaus ”brändin kirkastusta selkosuomeksi”.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Brändi on elämys

Next
Next

Vahva yritysbrändi