Kenen vastuulla yrityksen brändi on?

Vastaus: yhden ja kaikkien.

Selvennänpä hieman.

 

Brändi on toimitusjohtajan vastuulla

Jos toimitusjohtaja ei arvosta yrityksensä brändiä ja sen kehittämistä, ei sitä yrityksessä arvosta kukaan muukaan. Mutta kun toimitusjohtaja ymmärtää brändin tärkeyden, hän huolehtii siitä, että siitä tulee tärkeä myös työntekijöille.

Hän tuo brändin mukaan sisäisiin palavereihin. Hän nostaa sen esille, kun puhutaan asiakaskohtaamisista. Hän muistaa brändin näkökannan, kun puhutaan kilpailueduista. Hän katsoo, että brändin avainviestit on sisäistetty koko organisaatiossa. Toimitusjohtaja kertoo työntekijöille, kuinka brändimielikuvaa parannetaan käytännössä. Hän on yrityksensä brändin näkyvimmät kasvot.

Toimitusjohtajan tehtävä on näyttää esimerkkiä.

 

Brändi on jokaisen työntekijän vastuulla

Brändi yhdistää koko organisaation. Se koskee jokaista yrityksen työntekijää. Ja vielä enemmän: se koskee myös jokaista asiakasta.

Asiakaskohtaamisissa työntekijä antaa kasvonsa brändille. Asiakkaan saama palvelu vaikuttaa suoraan siihen mielikuvaan, joka hänelle brändistä piirtyy. Jos palvelu on huonoa, mielikuva huononee. Jos palvelu on hyvää, se vahvistaa brändimielikuvaa asiakkaalle. Ja jos palvelu yllättää positiivisesti, se jää asiakkaalle mieleen. Hän voi jopa suositella yritystä tai sen palveluja ja tuotteita tuttavilleen.

Entäpä jos työntekijä ei ole mukana asiakaspalvelussa, vaan työskentelee esimerkiksi tuotannossa? Silloinkin hän on brändistä vastuussa. Hänen taitonsa ja työn laatu vaikuttavat loppuasiakkaan kokemukseen tuotteesta. Jos tuote on laadukas, se vahvistaa brändiä. Jos tuote ei täytä asiakkaan odotuksia, brändi kärsii.

 

Superbrändi syntyy, kun brändistä tulee merkityksellinen

Superbrändi-ohjelmassa brändi välitetään ensin työntekijöille ja sen jälkeen he välittävät sen asiakkaille.

Haluatko kuulla lisää? Laita meiliä, niin sovitaan napakka palaveri kasvotusten tai verkon yli.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Kolmenlaisia brändejä

Next
Next

Aidot kohtaamiset synnyttävät superbrändin