Voittava kulttuuri

Yrityksen kulttuuri – tapa toimia – syntyy pikkuhiljaa. Se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.

Kulttuuri voi olla joko yritystä heikentävää tai yritystä vahvistavaa.

Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä. Työn perustaksi valetaan arvopohja. Kirkkaaksi, suuntaa antavaksi ja inspiroivaksi tähdeksi asetetaan yrityksen tarkoitus ja eteenpäin opastaviksi tienviitoiksi yrityksen tavoite ja tehtävä.

Kulttuuri on brändin rakentamisessa aivan keskeisessä roolissa. Hyvät käytänteet tulevat osaksi arkea ainoastaan toistojen kautta. Joka viikko johdon täytyy tuoda esiin asioita omilla esimerkeillään sekä osana palavereiden agendoja.

Hyvä on myös miettiä esimerkiksi, mitä asioita yrityksessä tehdään joka ikisellä asiakaskäynnillä, ja mitä asioita ei tehdä koskaan.

Hyvä yrityskulttuuri hehkuu ulospäin. Se huokuu osaksi asiakaskokemusta ja saa aikaan suosituksia. Se parantaa työnantajamielikuvaa ja vetää puoleensa lisää hyviä tyyppejä.

Hyvät tyypit tekevät laadukasta työtä. Laadukas työ tuo tuloksia. Syntyy positiivinen kierre.

Brändin kirkastus on prosessi, jossa yhdessä henkilöstön kanssa määritellään brändin perusta. Sen päälle on helppo rakentaa viestintä kaikkinensa.

Vedän itse näitä hankkeita. Itse asiassa ne ovat intohimoni. On tavattoman palkitsevaa saada olla mukana sytyttämässä kipinästä roihuava liekki, jonka polttoaineena on yrityksen henkilöstön innostus omaan brändiin.

Vähän aikaa sitten valmistui myös brändin ytimen kiteytys -verkkokurssi. Se on oiva tapa kehittää yrityksen brändiä ilman ulkopuolisia tahoja.

Jos haluat keskustella lisää brändin kehittämisestä, varaa maksuton 30 minuutin etäpalaveri, jossa käydään läpi yrityksesi brändin tilanne. Tai tee viiden kohdan brändin kuntotesti.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Happy Branding Company 10 vuotta

Next
Next

Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 2)