Parasta markkinointia

Se on suosittelu. Ja suosituksen antaa eteenpäin vain positiivisesti yllättynyt asiakas tai kuluttaja.

Jotta asiakas yllättyisi positiivisesti, täytyy asiakaspalvelutilanteen tai muun kohtaamisen tuotteen tai palvelun kanssa onnistua hyvin.

Se taas vaatii henkilökunnalta omistautumista kohtaamiselle. Heidän roolinsa brändin luomisessa on ratkaisevan tärkeää.

Haastattelin The other danish guyn Tommi Lähdettä, joka on ”se toinen tanskalainen” (kannattaa tsekata yhtiön sivuilta video yhtiön tarinasta). Hän kertoi, että asiakaskokemus on yrityksen yksi viidestä johdettavasta menestystekijästä. Neljä muuta ovat tarina, ihmiset, tuote ja taloudellinen riippumattomuus (kyseiseen Brändistä ikoniksi -juttuun pääset tästä. Jutussa Tommi kertoo paljon muutakin brändistä ja johtamisesta, suosittelen).

The other danish guy -alusvaatteita voi ostaa ainoastaan netistä. Kuinka voi yllättää positiivisesti verkkokaupassa? Heidän tapauksessaan aika yksinkertaisesti (ja kustannustehokkaasti): lähetyksen pakannut henkilö kirjoittaa jonkin mukavan viestin lähetyslistaan ja allekirjoittaa sen etunimellään. Annetaan henkilökohtaisuuden mennä läpi digitaalisuuden. Yllätetään positiivisesti.

Mottoni on:

Yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.

Brändin kirkastus -prosessin ensimmäisessä vaiheessa – brändin ytimen kiteytyksessä – käydään läpi yrityksen peruspilaristo.

Paras tulos saadaan, kun tähän otetaan koko henkilöstö mukaan.

Tämän olen saanut todistaa noin puolensadan yrityksen kanssa pitämissäni brändityöpajoissa. Ihmisen perustarpeita on tulla nähdyksi ja kuulluksi. Työpajoissa asioista keskustellaan niiden oikeilla nimillä tasa-arvoisesti. Jokainen saa kertoa mielipiteensä.

Kyllä, brändin tekevät ihmiset.

Brändi on positiivista energiaa, joka vetää puoleensa samanhenkisiä yksilöitä heimoksi.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yrityksen tarkoitus

Next
Next

Leaders speak last