Yrityksen tarkoitus

”Kaikki johtaminen on loppujen lopuksi merkitysten luomista”, kirjoittaa Timo Suokko tutkimusraportissaan Merkityksen kirkastamisesta ja roolista suomalaisissa yrityksissä (2022).

Raportin mukaan yli 60 % ihmisistä suosii yrityksiä tai brändejä, jotka kertovat selkeästi omista pyrkimyksistään saada aikaan jotakin yhteiskunnallisesti merkittävää, osoittaa kantansa sosiaalisiin epäkohtiin, ottaa kantaa asioihin tai toteuttaa eettisiä arvoja toiminnassaan. (Accenture ja Edelman, 2018).

Asiakkaiden lisäksi tarkoituksella on merkitystä työntekijöille. Mitä nuorempia osaajia yritys työmarkkinoilta haluaa, sen suuremmassa roolissa työn merkityksellisyys heille on. Suokon raportissa kerrotaan, että lahjakkaat työntekijät hakeutuvat kolme kertaa todennäköisemmin työhön yritykseen, jolla on selkeä merkitys.

Oletteko te määritelleet yrityksenne tarkoituksen? Onko yrityksenne purpose-driven?

Happy Branding Companyn tarkoitus on: Luoda onnellisuutta suomalaisille PK-yrityksille tekemällä ihmisten työstä merkityksellisempää.

Tarkoitus on yrityksen olemassaolon juurisyy. Sillä tarkoitetaan niitä asioita, joita yritys tuottaa sille yhteisölle, johon se kuuluu.

Joskus yrityksen tarkoitusta voi olla vaikea määritellä. Asiaa ikään kuin katsotaan liian läheltä ja voi tuntua hankalalta nähdä asiaa tarpeeksi isolla perspektiivillä.

Yksi hyödyllinen apuväline on Ideon Tarkoituspyörä. Siinä annetaan viisi erilaista aihetta, jotka liittyvät haluttuun vaikutukseen, johon yritys pyrkii. Näiden läpikäyminen helpottaa löytämään omalle yritykselle juurisyytä. Olen kirjoittanut pyörästä enemmän täällä.

Tarkoitus on ensimmäinen niistä yhdeksästä asiasta, jotka pitämissäni Brändin ytimen kiteytys -valmennuksissa määritellään. Sen pohtimiseen kannattaa ottaa koko henkilöstö mukaan.

Olen tehnyt brändin ytimen kiteytyksestä myös verkkokurssin. Lue lisää siitä ja parista muusta kurssistani verkkokurssit-sivulta.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Nimeään suurempi autobrändi

Next
Next

Parasta markkinointia