Strategia eli toiminnan tärkeät periaatteet
Brändin kirkastus on brändinkehittämistyökalu, jossa on kolme osiota: ytimen kiteytys, brändin muotoilu ja brändin jalkautus.
Brändin ytimen kiteytyksessä määritellään yrityksen tarkoitus, visio, missio ja strategia, eli toiminnan tärkeät periaatteet. Sen jälkeen vuorossa ovat arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus.
Visio on yrityksen tavoiteasema markkinoilla, johon se tähtää. Yrityksen missio on se, mitä yritys tekee, mitä lisäarvoa se tuottaa asiakkaalleen. Yrityksen strategiassa kerrotaan miten yritys saavuttaa tavoitteensa. Se on suunnitelma, tiekartta, pelikirja, jonka avulla päästään maaliin.
Mitkä ovat yrityksen ydinvahvuudet, menestyksen avaimet, joihin se uskoo? Strategiassa määritellään, mitä ne ovat.
Yrityksen peruspilaristossa strategialla on keskeinen rooli. Siinä määritetään, mitkä ovat ne kruununjalokivet, joista pidetään huolta. Tietoiset valinnat ja suuntaviivat, joita kulkemalla yritys saavuttaa visionsa.
Brändin ytimen kiteytyksessä strategialla ei tarkoiteta liiketoiminnan strategiaa, vaan sellaisia toimintaperiaatteita, prinsiippejä, joiden varaan voidaan yrityksen toiminta asettaa.
Pieni harjoitus: luettele yrityksenne menestystekijät. Ellei listaaminen käy helposti, voisivatko ne olla joku tai jotkin seuraavista asioista: laatu, innovaatiot, motivoitunut henkilöstö, sijainti, skaalautuvuus, brändi, design, raaka-ainetuntemus, toimitusvarmuus, huolto, rahoitusjärjestelmät, kestävän kehityksen periaatteet, ympäristö, eettisyys, vastuullisuus tai kannattavuus? Tässä vain lyhyt lista esimerkiksi. Jokainen yritys on ainutlaatuinen omine vahvuuksineen. Ei ole kahta samanlaista.