Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 8:

Reprostudio Luomanen & Raunio oli lehtiaineistojen tekemiseen erikoistunut graafisen alan yhtiö 80- ja 90-luvuilla. Se teki ilmoitusaineistoja lehtiin ja palveli mainostoimistoja ja joitakin ilmoittajia suoraan.

Mainostoimistojen art directorit suunnittelivat ilmoitusten layoutit, joiden mukaan painoaineistot valmistettiin reprossa. Ilmoitusten kuvat värieroteltiin kunkin lehden väriprofiilien mukaisiksi. Ilmoituksesta tehtiin vedos, jonka lähetit kiikuttivat mainostoimistoon suunnittelijoiden ja faktoreiden hyväksyttäviksi (isommissa mainostoimistoissa oli faktoreita, jotka huolehtivat painopalveluiden ostamisesta ja hallitsivat kaiken painamisesta). Koska mainostaminen oli kallista, pyrittiin suunnittelu ja aineistot tekemään niin hyvin kuin mahdollista. Siksi hyvää reproa arvostettiin.

Reprostudio oli kehittänyt oman ammattitaitonsa äärimmilleen. Hannu Luomanen ja Timo Raunio olivat vanhoja Kallion poikia ja monessa liemessä keitettyjä, sanavalmiita alansa ammattilaisia. He osasivat käsitellä omaa porukkaa ja asiakkaita. Reprostudio oli pidetty työnantaja, joka osasi palkita työntekijänsä hyvistä suorituksista.

Reprostudio teki laatua kaikilla osa-alueilla. Työn jälki oli hyvää, useimmiten vedokset voitiin hyväksyä ensikierroksella. Palvelu oli kaikin puolin kiitettävää. Jokakesäiset suuret asiakasjuhlat olivat suosittu puheenaihe jo ennen varsinaisia tapahtumia, ja jos kutsua ei kuulunut, ei voinut tuntea kuuluvansa alan kermaan.

Luomanen ja Raunio olivat onnistuneet tekemään yrityksestään alansa johtavan toimijan, joka teki hyvää tulosta. He nimittäin osasivat hinnoitella palvelunsa. ”Repris” tuotti laatua, mutta se myös maksoi. Asiakkaat kuitenkin olivat tyytyväisiä. He olivat valmiina maksamaan siitä, että jopa satojen tuhansien markkojen mainoskampanjat eivät menneet pieleen toteutuksensa puolesta. Hesarin kokosivun mainos näytti juuri niin hyvältä, kuin sen oli suunniteltukin näyttävän. Tiukat, usein mahdottomiltakin tuntuvat aikataulut pitivät.

Reprostudio Luomanen & Raunio oli aikansa superbrändi omalla alallaan.

Näin se menee: työn laatu rakentaa yrityksen brändiä vahvaksi ja kääntäen: vahva brändi ”velvoittaa” laadukkuuteen liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla. Yrityksen kulttuuri ja toimintatavat muuttuvat ajan kuluessa menestystekijöiksi. Tuotteet ja palvelut hiotaan yhdessä asiakkaiden kanssa sellaisiksi, jotka ratkaisevat heidän ongelmansa ja auttavat heidän liiketoimissaan parhaalla mahdollisella tavalla. Vahva yritysbrändi auttaa neuvottelemaan hyvät ehdot yhteistyökumppaneiden kanssa, sekä luomaan suhteita esimerkiksi pankkeihin, vakuutuslaitoksiin, julkishallintoon ja muihin instituutioihin. Mediakin on aina kiinnostunut menestyjistä. Vahva yritysbrändi myös vetää puoleensa alan parhaat tekijät.

Laatu vetää puoleensa laatua.

Jos haluat sparrausta laadusta ja brändistänne kahden kesken, niin varataan yhteinen aika. Lue lisää sparrauksista täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 9

Next
Next

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 7