Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 9
Asemoinnissa (positioinnissa) yritys asemoi itsensä suhteessa kilpailijoihin asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Määriteltyään vahvuutensa ja menestystekijänsä sekä asiakasyritysten päättäjät (tai kuluttajat), yritys etsii markkinasta sellaisen aseman, jonka se pystyy sementoimaan itselleen olemalla ensimmäinen jossain asiassa, jolla on potentiaaliselle asiakkaalle merkitystä.
Asemointityö luo perustan koko markkinoinnille. Ei, se tuntuu liian vähäpätöiselle.
Asemointityö luo perustan koko yrityksen olemassaololle.
Al Riesin ja Jack Troutin kirjassa Positioning (McGraw-Hill, 2001) kerrotaan, että helpoin tapa päästä asiakkaan mieleen on nimenomaan olla se ensimmäinen.
”- Kuka lensi ensimmäisenä Pohjois-Atlantin ylitse?
- Charles Lindbergh.
- Kuka toisena?
- ?
- Kuka astui ensimmäisenä Kuun kamaralle?
- Neil Armstrong.
- Kuka toisena?
- ?
- Minkä niminen on maailman korkein vuori?
- Mont Everest.
- Entä toiseksi korkein?
- ?”
Ja niin edelleen.
Eli, jos pystyt omimaan ensimmäisenä jonkin asiakkaalle merkittävän ominaisuuden, on mahdollista, että sitten kun hän tarvitsee ratkaisun/ratkaisijan, tulee sinun yrityksesi ensimmäisenä hänelle mieleen.
Tietysti tuo on mahdollista vain, jos hän tietää tai on joltain kuullut yrityksestäsi. Tai jos olet pitänyt huolta, että yrityksesi nettisivut ovat hakukoneystävälliset.
Mitä jos markkinoilla tuntuu olevan niin kova kilpailu, että omaa paikkaa ei tahdo löytyä millään? Silloin voi ottaa suunnan Siniselle merelle!
Sininen meri -strategia (Blue Ocean Strategy) on liiketoimintastrategia, joka keskittyy uusien, kilpailuttomien markkinoiden luomiseen sen sijaan, että kilpailtaisiin olemassa olevilla markkinoilla, jotka ovat jo täynnä kilpailijoita. Nämä markkinat voivat olla erittäin tuottoisia, koska niillä on vähän tai ei lainkaan kilpailua.
Strategian toteuttaminen vaatii yrityksiltä luovuutta ja innovaatioita. Yritysten on oltava valmiita ajattelemaan markkinoita uudella tavalla ja kehittämään uusia tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
Olivatpa markkinat sitten Punaisella tai Sinisellä merellä, on yrityksen ja sen palveluiden ja tuotteiden asemointi kaiken perusta ajatellen yrityksen koko toimintaa. Ennen muuta se on sitä tietysti viestinnälle. Se luo pohjan brändilupaukselle, joka sitten muotoillaan eri kohtaamispisteisiin ja jalkautetaan päivittäiseen viestintään, sisäisesti ja ulkoisesti.
Ilman rehellistä ja aitoa asemointia ei voi rakentaa vahvaa brändiä. Asemointi on iso askel tässä kehitystyössä.
Jos haluat sparrausta asemoinnista tai yleensä brändistänne kahden kesken, niin varataan yhteinen aika. Lue lisää sparrauksista täältä.