Visio

Luin Linkedinistä postauksen Kouvolan Lakritsilta, jossa kerrottiin toimitusjohtaja Timo Nisulan olleen Pariisin muotimessuilla maistattamassa lakritsia. Edellisellä viikolla hän oli ollut samoissa tehtävissä Ranskan superjahtimessuilla ja oli seuraavaksi menossa Luxemburiin.

Nisula kertoi visiostaan hänestä ja Kouvolan Lakritsista tekemässäni Brändistä ikoniksi -artikkelissa: ”Yksinkertainen tavoite meillä on olla kahden vuoden päästä Bugatin penkillä, kun ostat uuden Bugatin.”

Miksi juuri Bugatin? Nisula selittää: ” Me ei haluta olla Bentleyn etupenkillä, kun niillä ajelee kaiken maailman persaukiset, koska keskimääräisellä Bentleyn omistajaraukalla on vain seitsemän autoa, mutta Bugatin omistajalla keskimäärin 70 autoa, eikä niiden joukossa ole yhtään Kiaa. Pikku ero: toisella ajaa miljardöörit, toisella miljonäärit.”

Kun Nisula aloitti lakritsitehtailijana, hän asetti ensimmäiseksi tavoitteekseen satakertaistaa yrityksen brändiarvo. Toinen tavoite oli tehdä Kouvolan Lakritsista luksus-vientituote.

Visio on brändin tavoiteasema markkinoilla. Tavoitteen kuuluu olla selkeästi kerrottu, jotta se toimisi inspiroivana suunnannäyttäjänä ja innostuksena lähteenä kaikille yrityksen työntekijöille.

Hyvä johtaja osaa kiteyttää vision ja tuoda esille se eri yhteyksissä tarpeeksi usein.

Matti Alahuhta kertoo kirjassaan Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima (Docendo, 2015) viisi johtamisen avainperiaatettaan. Ne ovat

1. Kirkas suunta ja selkeät tavoitteet,

2. Avoimuus ja suoruus,

3. Fokus,

4. Yksinkertaisuus ja

5. Oikea-aikaisuus.

Hän kirjoittaa: ”Ei riitä, että johtaja tietää, mikä on yrityksen suunta, vaan koko henkilöstön on tiedettävä ja muistettava se. Kun suunta on kirkkaana jokaisen mielessä, kenenkään ei tarvitse käydä kyselemässä johdolta, minne ollaan matkalla ja mitä seuraavaksi pitäisi tehdä”.

Onko teidän yrityksessänne visio määritelty ja kerrottu?

Ellei ole ja tunnet, että tarvitset työkaluja tai apuja sen määrittelemiseksi, laita meiliä tai soita numeroon 050 3560694.

Autan mielelläni.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yhdenmukainen brändi

Next
Next

Brändi on elämys