Yksinkertainen brändi, osa 4

Eri alojen asiantuntijoilla on yksi yhteinen piirre: he ihastuvat omaan asiaansa ja unohtavat, että asiakasta ei kiinnosta niinkään kyseinen tuote tai palvelu, vaan se, mitä hyötyä hänelle niistä on.

Itse myönnän tekeväni saman virheen! Ja usein.

Otetaan esimerkiksi brändin yksinkertaistaminen. Se on sitä, että yritysbrändi päivitetään helposti viestitettävään muotoon. Puhun asian puolesta, koska aika monella yrityksellä sille olisi tarvetta, ja minulla sattuu olemaan juuri sopivasti PK-yrityksille luotu Brändin kirkastus -työkalu, jonka avulla homma käy helposti, nopeasti ja tehokkaasti.

Usein huomaan intoutuneeni puhumaan palvelun yksityiskohdista, kuten brändin ytimen kiteytyksestä lupaukseksi.

Tai tarkoituksen, vision ja mission määrittelemisen tarpeellisuudesta, jotta kaikki yrityksessä tietäisivät, mistä tullaan ja minne ollaan menossa ja miksi sillä on merkitystä.

Mutta kiinnostaako tuollaiset asiat toimitusjohtajaa tai yrittäjää? Ei välttämättä.

Sen sijaan heitä kiinnostaa, mitä

hyötyä

brändin yksinkertaistamisesta on. He miettivät, kuinka brändin yksinkertaistaminen ja kirkastaminen oikeasti auttaa yritystä yhä kovenevassa kilpailussa ja ennen kaikkea tekemään parempaa tulosta.

Silloin kerron, että brändin yksinkertaistaminen sitä kirkastamalla tekee yrityksestä vetovoimaisen asiakkaille ja työntekijöille.

Kerron, että koska useassa yrityksessä kaikkein suurin voimavara on siellä työskentelevät ihmiset, heidän sitouttamisensa ja innostamisensa mukaan kehittämään yritysbrändiä tuo parempaa tulosta, koska asiastaan innostunut ihminen on tehokkaampi työssään. Hän haluaa olla parempi asiakaspalvelija ja tekee lisäkauppaa mielellään, koska tuntee, että sillä on oikeasti merkitystä, muutakin kuin se taloudellinen tulos, josta toki kaikki nauttivat, jos sitä on tarpeeksi.

Brändin yksinkertaistaminen tarkoittaa myös sitä, että erilaiset brändimateriaalit ja -ohjeistukset saatetaan sellaiseen muotoon, että yritys näyttäytyy yhteneväisenä kaikkialla missä potentiaalinen asiakas brändiin törmääkään. Ja että kaikki yrityksen viestit ja viestintä tukevat sitä asemointia, joka yritykselle on määritelty.

No niin, huomaan taas meneväni liiaksi yksityiskohtiin… Puhun brändimateriaaleista ja asemoinnista. Tarkoitan tietysti hyötyjä: sujuvuutta, tehokkuutta ja johdonmukaisuutta. Innostuneisuutta. Parempaa asiakas- ja työntekijäkokemusta.

Yritän nyt tähän loppuun sanoa asia niin kuin se yrityksen johdolle pitää sanoa:

Hyvä yritysjohtaja, ellei yrityksesi brändi ole kunnossa, yksinkertaista se.

Se kannattaa.

Ja minä voin auttaa asiassa.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 5

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 3