Yksinkertainen brändi, osa 3

Periaatteessa brändin yksinkertaistaminen on yksinkertaista: kirkastetaan se helposti viestittävään muotoon.

Prosessissa on kolme vaihetta: ensimmäisessä vaiheessa sanoitetaan brändin ydin lupaukseksi. Toisessa vaiheessa muotoillaan brändi vastaamaan kyseistä lupausta. Kolmas vaihe on sitten brändin jalkauttamista eri kohtaamispisteisiin.

Yksinkertaistaminen on tärkeää, jotta brändiviesti saavuttaisi hänet, jolle sillä on merkitystä.

Brändin ytimen kiteytyksessä määritellään aluksi yrityksen tarkoitus, eli sanoitetaan, mikä merkitys sen toiminnalla on sitä ympäröivälle yhteisölle.

Esimerkiksi eräs viemärialan yritys pitää huolta kiinteistöjen viemäreistä, jotta ihmisten elinympäristö olisi turvallisempi ja huolettomampi. Yksinkertaista.

Seuraavaksi sanoitetaan yrityksen visio, eli yrityksen tavoite.

Esimerkiksi eräs pieni, mutta pippurinen strategiseen viestintään erikoistunut viestintätoimisto sanoitti tavoitteekseen olla kumppani niille toimijoille, jotka haluavat parantaa yhteyttä ihmisten välillä strategisen viestinnän keinoin.

Kolmantena on vuorossa missio, eli kirjataan ylös, mitä yritys loppujen lopuksi tekee, mikä on sen tehtävä ja asiakkaalle tuotettava lisäarvo?

Sen jälkeen määritellään vielä yrityksen arvot, menestystekijät, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lopuksi sitten tämä kaikki kiteytetään lupaukseksi.

Miksi nämä asiat pitää määritellä? Jotta jokainen yrityksessä tietäisi mistä yritys tulee, ja minne se on matkalla, sekä ymmärtäisi, miksi sillä on merkitystä. 

Brändi kun ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.

Baronan teettämän tutkimuksen mukaan (HS 12.1.2022) 45 % alle 40-vuotiaista työntekijöistä harkitsi työpaikan vaihtoa. Noille 45 prosentille yrityksen brändi ei ole merkityksellinen, tai he eivät koe, että heitä arvostetaan. Kun yrityksen maine voi hyvin, myös sen ihmiset voivat hyvin.

Onko teidän yrityksessänne brändiasiat kunnossa? Tietävätkö ihmiset teillä esimerkiksi, mikä tavoite yrityksellä on ja mikä on yrityksen merkitys?

Jos tarvitset sparrausapua tai enemmän, ota yhteyttä. Auta mielelläni!

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 4

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 2