Yksinkertainen brändi, osa 2

Brändin yksinkertaistaminen tarkoittaa sitä, että brändin avainviesti pelkistetään yhdeksi lupaukseksi.

Eikä miksi tahansa lauseeksi, vaan sellaiseksi, johon on kiteytetty se lisäarvo, jolla asiakkaalle on oikeasti merkitystä.

Kun Steve Jobs vuonna 2001 lanseerasi iPodin, ei sen lupauksessa kerrottu teknisiä ominaisuuksia, vaan keskityttiin siihen, mitä kuluttaja laitteella saavutti. Slogan oli

” A 1000 songs in your pocket”.

Ennen kuin brändilupaus voidaan pelkistää, täytyy määritellä sen sisältö. Miten yritys ja sen tuotteet ja palvelut auttavat asiakasta?

Mutta käsite brändi tarkoittaa muutakin, kuin sen tuottama lisäarvo asiakkaalle. Myös nämä muut asiat täytyy pelkistää mahdollisimman tiiviiseen muotoon, jotta ne olisi helpompi kertoa ensin yrityksen sisällä, ja sitten kun asiat on sisäistetty, ulkoisessa viestinnässä asiakkaille ja muille asianosaisille.

Kun brändin ydinviesti ja siihen vaikuttavat tekijät on yksinkertaistettu mahdollisimman helposti viestittäviksi, brändi suoriutuu paremmin tehtävistään.

Brändillä on ainakin kaksi tärkeää tehtävää. Ensimmäinen on erottua kilpailijoista ja toinen on herättää luottamus.

Erottautuminen on tärkeää, koska todennäköisesti yrityksen brändi kilpailee asiakkaan huomiosta monen muun yrityksen kanssa. Kun ihminen ei pysty hallitsemaan kaikkea sitä tolkutonta määrää informaatiota, jolle hän altistuu joka päivä, aivot rakentavat eräänlaisia siiloja ja kategorisoi asioita. Kustakin kategoriasta ihminen muistaa vain pari kolme hänen mielestään mielenkiintoisinta toimijaa, muut se tallentaa jonnekin syvälle aivopoimuihinsa tai unohtaa saman tien.

Brändin täytyy tehdä vaikutus valitsemaansa kohdeyleisöön. Sen täytyy pystyä herättää vastaanottajassaan tunteita. Silloin, kun brändi herättää tunteita, se jättää muistijäljen. Kun tämä tapahtuu usein, on muistijälki koko ajan syvempi, kunnes potentiaalinen asiakas on valmis kokeilemaan yrityksen tuotetta tai palvelua.

Mutta ensimmäisestä kohtaamisesta siihen, että asiakas valitsee brändin, on pitkä matka. Se vaatii monta ärsykettä, viestiä ja huomaamiseksi tulemista. Ja lopulta luottamuksen syntymistä. On esitetty, että keskimäärin lukumäärä eri kohtaamisille olisi seitsemän. Tottakai se vaihtelee, mutta tuo on valistunut arvio.

Brändillä pitää olla tarttumapintaa, kuten eräs asiakkaani sanoi. Jotain sellaista, joka herättää asiakkaan mielenkiinnon, jotain, jonka hän kokee omakseen.

Yrityksen ja sen brändin arvojen täytyy olla samansuuntaiset asiakkaiden arvojen kanssa. Oikeastaan arvot ovat koko yrityksen toiminnan perusta, jonka päälle kaikki muu rakentuu.  

Olen joskus luonnehtinut, että brändi on positiivista energiaa, joka yhdistää saman arvopohjan jakavat ihmiset yhdeksi heimoksi.

Jos sinulla on sellainen tunne, että haluaisit sparrausapua brändin yksinkertaistamisessa, tai vähän enemmänkin, ota yhteyttä. Autan mielelläni!

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 3

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 1