Yksinkertainen brändi, osa 5

Brändin yksinkertaistaminen on sen kirkastamista. Ensin omalle porukalle ja sen jälkeen asiakkaille.

Monesti ajatellaan, että kaikki brändiin liittyvät manööverit ovat paitsi aikaa vieviä, myös tolkuttoman kalliita.

Näin ne ovatkin, jos ne tehdään ilman asianmukaista suunnitelmallisuutta. Tai vaikka suunnitelma olisikin olemassa ja sitä noudatetaan, asia voi jäädä ulkokohtaiseksi ja siksi tehottomaksi. Silloin jokainen siihen sijoitettu euro ei tule takaisin, ja hanketta voi sanoa kalliiksi.

Mutta yksinkertainen on kaunista. Se on myös tehokasta.

Siksi kehitin reilut kymmenen vuotta sitten erityisesti PK-yrityksille ajattelumallin ja konseptin nimeltään Brändin kirkastus. Olin nimittäin tehnyt kaksi havaintoa aika pian sen jälkeen, kun yrittäjänä sain alkaa auttamaan suomalaisia pieniä ja keskikokoisia teollisuusyrityksiä brändiasioissa.

Ensimmäinen havaintoni oli, että harvalla PK-yrityksellä on resursseja ja kulttuuria oman markkinoinnin ja brändin kehittämiseen.

Toiseksi minulle oli kehittynyt vahva usko siihen, että yritys, joka ottaa viestinnän kilpailukeinokseen, menestyy.

Brändin yksinkertaistaminen sitä kirkastamalla ei ole pitkä prosessi. Sen ensimmäinen vaihe – ytimen kiteytys – viedään läpi keskimäärin alle kuukaudessa.

Toinen vaihe, brändin muotoilu, vie toisen kuukauden. Ja siitä eteenpäin onkin jo vuorossa brändin jalkautusta eri välineisiin.

Mutta milloin sitten yksinkertaistaminen on ajankohtaista?

Silloin, kun halutaan kehittää yrityksen toimintaa kokonaisvaltaisesti.

Silloin, kun halutaan tehostaa yrityksen toimintaa. Esimerkiksi saamalla entistä kyvykkäämpiä ja motivoituneempia työntekijöitä.

Silloin, kun halutaan nousta ns. seuraavalle levelille, Suomenmestaruustasolta Mestareiden liigaan.

Brändin kirkastuksella on nimittäin seuraamuksensa:

1.    Yrityksen ihmisillä on sama tarina kerrottavanaan. Ja he kertovat sitä mielellään, koska he ovat olleet sitä itse kirjoittamassa ja tuntevat olevansa osa sitä.

2.    Yritys erottuu kilpailijoistaan.

3.    Asiakkaat löytävät yrityksen helpommin ja nopeammin.

4.    Yrityksen toiminnasta tulee tehokkaampaa ja tuloksellisempaa.

5.    Yrityksen kilpailukyky kasvaa. Siitä seuraa hyvinvointia yrityksen omistajille ja työntekijöille ja sitä kautta hyvinvointia Suomelle.

Olen joskus luonnehtinut, että

brändi on positiivista energiaa, joka yhdistää saman arvopohjan jakavat ihmiset yhdeksi heimoksi.

Jos sinulla on sellainen tunne, että haluaisit sparrausapua brändin yksinkertaistamisessa, tai vähän enemmänkin, ota yhteyttä. Autan mielelläni!

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 6

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 4