Yksinkertainen brändi, osa 6

Kun teknologian kehityksen ansiosta – siis kun jokaisen käteen ilmestyi älypuhelin – ihmisten käyttäytyminen muuttui, myös mainonta sellaisenaan, kuin me olimme sen oppineet ymmärtämään, muuttui. Enää ei markkinoija pystynyt yhdellä tai kahdella medialla vangitsemaan kohderyhmänsä huomion.

Brändistä tuli entistä tärkeämpi. Sen täytyi itsenäisesti pystyä vetämään puoleensa saman arvomaailman omaavia asiakkaita ja kuluttajia.

Kiinnostuin brändistä. Oli toki palkitsevaa, jos pystyi suunnittelemaan mainoksen, jota katsoja ei sivuuta kahdessa sekunnissa, vaan joka pystyi vangitsemaan huomion pidemmäksi aikaa ja tekemään syvemmän vaikutuksen. Mutta mainonta on vain pintaa, ja minua kiinnosti sen alla olevat asiat, joilla on suurempi merkitys yrityksen olemassaoloon.

Aloin pohtimaan, mikä tai mitkä asiat tekivät menestyvästä brändistä The Brändin? Sellaisen, jota – Simon Sinekin sanoin – ”rakastavat ensin työntekijät, sitten asiakkaat”?

Asioita on useita, mutta jotta brändi olisi ylipäätään viestittävissä ensin omalle porukalle ja sitten muille, sen täytyy olla yksinkertainen ja selkeä.

Brändin yksinkertaisuus on sen elinehto. Ja siksi olen omistautunut auttamaan yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen.

Monimutkaisuus vs. yksinkertaisuus

Siinä, missä monimutkainen brändi on vaikea viestiä, yksinkertainen on helppo viestiä.

Monimutkaisella brändillä ei ole lupausta, yksinkertaisella on selkeä, rehellinen lupaus, joka on muotoilu mieleenpainuvaksi sloganiksi.

Monimutkaisella brändillä ei ole tarinaa. Yksinkertaisella on tarina, sellaisessa muodossa, jonka jokainen osaa omin sanoin kertoa.

Monimutkaisella brändillä ei ole yksinkertaista ja selkeää tavoitetta. Yksinkertaisella brändillä on jokaista työntekijää innostava tavoite ja suunta, jota kohden kuljetaan. Yhdessä.

Monimutkaisella brändillä ei ole määriteltynä missiota, eli tehtävää ja lisäarvoa, jota yritys tuotteillaan ja palveluillaan asiakkailleen tuottaa. Yksinkertaisella brändillä on selkeästi määritelty tehtävä, jotta jokainen tietää, mitä lisäarvoa se tuottaa.

Monimutkaisella brändillä ei ole määriteltynä sellaista asiaa, jonka se olisi voinut omia itselleen. Yksinkertaisen brändillä on selkeä tavoiteasema, jonka kautta se on ominut itselleen kilpailijoistaan erottavan tekijän, jonka se myös yksinkertaisesti viestii kaikessa tekemisessään.

Monimutkainen brändi on muotoiltu ja viestitty epäselvästi. Yksinkertainen brändi on muotoilultaan selkeä, yksinkertainen, tehokas ja muistettava. Esimerkiksi sen logo on vahva ja sen käyttämät yritysvärit erottavat sen muista toimijoista. Sen kuvamaailma on uniikkia ja typografia tukee brändin lupausta.

Jos haluat tehdä yrityksestäsi tehokkaamman toimijan, sellaisen, jonka brändi muistetaan ja johon sitoudutaan, ota yhteyttä. Autan mielelläni. Kuten totesin, missioni on auttaa yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 7

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 5