Yksinkertainen brändi, osa 7

Brändi on positiivista energiaa, joka yhdistää saman arvopohjan omaavia ihmisiä yhdeksi heimoksi.

Katselin nuorten leijonien, siis alle kaksikymppisten nuorten miesten MM-ottelua Ruotsia vastaan (jonka lopulta Suomi voitti todella jännittävien hetkien päätteeksi). Erätauolla oli juttu göteborgilaisesta Frölunda-seurasta.

Seuralla on pitkät perinteet. Frölundassa on tehty asioita oikein, ja se on menestynyt useallakin mittarilla mitattuna. Vuosikymmenten aikana yli sata seuran pelaajaa on varattu NHL:ään.

Erätauolla asiantuntijat listasivat menestykseen johtaneita syitä. Yksi on seuran vakiintunut, selkeä ja tunnistettava tapa toimia. Sitä voi kutsua myös kulttuuriksi. Sen lisäksi – tai siitä johtuen – seurassa on vahva yhteisöllisyys. Pelaajat, valmentajat ja muu seuran porukka, sekä ennen kaikkea seuran kannattajat, tuntevat olevansa osa jotain suurempaa. Frölundan visio on yksinkertaisesti ”olla maailman paras seura”.

Jotta yrityksen tai vaikkapa urheiluseuran brändi olisi vaikuttava, on sen oltava yksinkertainen ja selkeä.

Sen täytyy olla yksinkertainen, jotta se olisi helppo viestiä. Ensin omalle porukalle, sitten asiakkaille, medialle ja sidosryhmille. Esimerkiksi vaikka somessa.

Brändin kulttuuri – sen tapa toimia – syntyy, kun samoja asioita tehdään johdonmukaisesti ja kurinalaisesti.

Yrityksen ihmiset toimivat yhtenäisesti, jos ja kun he ovat motivoituneita niin tekemään.

Yksi motiivia lisäävä asia on yrityksen selkeästi johdettu brändi. Kirkas brändi näyttää ja tuntuu yksinkertaiselta.

On yksi olemassaolon juurisyy, tarkoitus.

On yksi visio, tavoite.

On yksi missio, tehtävä.

On yksi lupaus.

Näistä koostuu yksinkertainen, selkeä brändi, joka on muotoiltu helposti viestittävään muotoon, ja joka erottuu kilpailijoista.

Jos haluat tehdä yrityksesi brändistä sellaisen, joka muistetaan ja johon halutaan sitoutua, ota yhteyttä. Autan mielelläni.

Missioni on auttaa yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen. Se onnistuu hyvin Brändin kirkastamisella. Voit lukea siitä täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 8

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 6