Yksinkertainen brändi, osa 8

Oletko koskaan yrittänyt selittää yrityksesi liiketoimintaa viisivuotiaalle?

Timo Suokko, joka aikoinaan oli tekemässä Nokiasta markkinajohtajaa, kiteytti yhtiön matkapuhelinbisneksen viiteen kysymykseen, joita viisivuotias olisi voinut esittää. Kirjoitin siitä yksinkertainen brändi, osa 1:ssä.

Pointti on siinä, että kun asiat on kertaalleen pohdittu, ja vieläpä hyvin, on niiden kertominen eteenpäin hirveän paljon helpompaa, niin yrityksen sisällä kuin erilaisissa asiakaskohtaamisissakin.

Yritysbrändi ei synny itsestään. Sen kehittäminen on johdonmukaista ja kurinalaista toimintaa.

Kehittämistyössä on toimitusjohtajalla iso vastuu. Ellei hän koe yrityksen mainetta ja vetovoimaisuutta tärkeäksi, ja tuo yrityksen brändiä omassa työssään eri yhteyksissä esille viikoittain, ei sitä voi muiltakaan odottaa. Esimerkin voima on vahva.

Mutta työ kantaa hedelmää. Kun brändistä on tehty niin yksinkertainen, että johtokin ottaa sen mielellään osaksi sitä tarinaa, seuraa paljon hyvää:

1.

Yksinkertainen brändi toimii perustana kaikelle viestinnälle. Pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudestaan. Olipa kyseessä sitten postaus Linkkariin tai yritysesitys.

2.

Yksinkertainen brändi yhdistää sekä talon oman porukan että asiakaskunnan. Tämä on mahdollista, kun brändin perusteet on kirjoitettu niin yksinkertaiseen muotoon, että ne on helppo viestiä.

3.

Yksinkertainen brändi lisää tehokkuutta. Tehokkuus syntyy monesta asiasta: ensinnäkin viestintä tehostuu, koska konkreettinen tekeminen vähenee, ks. kohta 1. Toiseksi, johdonmukaisuuden seurauksena viestinnässä käytetyt perusviestit menevät paremmin perille. Kuten tiedämme, asioita täytyy toistaa useita kertoja. Elämme huomiotaloudessa. Tehokkuus tuo tuloksia.

Jos haluat tehdä yrityksesi brändistä sellaisen, joka muistetaan ja johon halutaan sitoutua, ota yhteyttä. Autan mielelläni.

Missioni on auttaa yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen. Se onnistuu hyvin Brändin kirkastamisella. Voit lukea siitä täältä.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 9:

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 7