Yksinkertainen brändi, osa 9:

Oli vuosi 1985. Opiskelin mainosgraafikoiden koulussa ja tein parin muun innokkaan nuoren graafikon kanssa kurssijulkaisua, tabloid-kokoista lehteä, johon olimme koonneet opiskelijoiden parhaimpia töitä ja mieleenpainuvimpia juttuja parin vuoden opiskelustamme. Myimme lehteen mainoksia ja niistä saaduilla tuotoilla kustansimme koko kurssin viikon ”exkursiomatkalle” San Remoon, Italiaan.

Yhtä lehden artikkelia kootessamme erään kurssilaisen työpaikalla Juniormainoksessa näin ensimmäistä kertaa Macintosh-tietokoneen. Se oli pieniruutuinen kottaraisenpönttö. PC:t tekivät silloin vasta tuloaan toimistoihin, enkä oikein ollut niistä kiinnostunut, niitä kun käytettiin lähinnä tekstinkäsittelyyn ja lukujen pyörittämisiin. Mutta Mac oli jotain muuta. Sen käyttö oli tehty niin helpoksi, että kuka tahansa osasi tehdä sillä myös alkeellisia graafisia juttuja.

Taisi olla vielä saman vuoden aikana, kun työnantajani Valotorni hankki ensimmäiset Macit meille suunnittelijoille. Sen jälkeen olen työskennellyt ainoastaan ”mäkeillä”.

Applen tietokoneet ja myöhemmin tulleet tuotteet mullistivat käyttäjäkokemuksen. Kaikki niissä oli suunniteltu helppoa käyttöä ajatellen. Lisäksi ne olivat designiltaan ajattomia ja muutenkin pitkäikäisiä.

Apple-brändi on yksinkertaisuuden huippu. Apple on muotoillut missionsa näin: Tuottaa paras käyttäjäkokemus asiakkailleen innovatiivisten laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden kautta.

On ehkä naivia puhua yhdestä maailman menestyksekkäimmästä kaupallisesta brändistä blogiartikkelissa, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisten yritysten brändiosaamista.

Vai onko sittenkään? Ei kait brändin erinomaisuus ole riippuvainen yrityksen koosta, toimialasta tai sijainnista? Miksei mikroyritys Vihtijärvellä voi luoda itselleen brändiä, joka omassa markkinassaan on aivan yhtä upea kuin Apple tai joku muu maailman arvokkaimmista yhtiöistä omassa markkinassaan on?

Jos yrityksen brändi rakentuu rehelliseen asemointiin, näkemykseen omasta osaamisestaan ja siitä lisäarvosta, jota se pystyy asiakkailleen tuottamaan, sekä kirkkaasta visiosta, miksi se haluaa tulla, ja taidosta viestiä nämä asiat ensin omalle porukalle innostavasti ja kirkkaasti, sen jälkeen asiakkaille ja sidosryhmille, kaikki on mahdollista.

Kun haluat tehdä yrityksesi brändistä sellaisen, joka muistetaan ja johon halutaan sitoutua, ota yhteyttä. Autan mielelläni.

Missioni on auttaa yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen. Se onnistuu hyvin Brändin kirkastamisella. Voit lukea siitä täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Yksinkertainen brändi, osa 10:

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 8