Yksinkertainen brändi, osa 10:

Luin Markku Vierulan kirjaa Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen. Markun teos käsittelee laajasti sitä, miten yritys voi ajatella asioita asiakaslähtöisesti ja löytää sellaisen kilpailuedun, jolla on todellista merkitystä. Kirja antaa paitsi ajattelemisen aihetta, myös työkaluja kilpailuedun löytämiseksi.

Mietin, mikä omassa työssäni on merkityksellistä. Miten voin auttaa suomalaisia yrityksiä niiden liiketoiminnassa?

Ymmärsin, että minun täytyy entistäkin enemmän keskittyä yhteen aihealueeseen. Vaikka niin mielelläni auttaisin kaikessa mahdollisessa brändiin ja ylipäänsä markkinointiin liittyvissä asioissa, en voi erottua, jos tarjoan kerralla kaikkea osaamistani.

Siksi olen viime aikoina keskittynyt puhumaan brändin yksinkertaistamisesta.

En tiedä, onko termi paras mahdollinen. Mutta sitä brändin kirkastaminen oikeasti tarkoittaa: tehdään asioista niin yksinkertaisia, että ne varmasti toimivat.

Sanoihan Einsteinkin: “Everything should be made as simple as possible, but not simpler.”

Tämä pätee ennen kaikkea viestintään. Mitä yksinkertaisemmassa muodossa asiat ovat, sen ymmärrettävämpiä niistä tulee vastaanottajalle. Ja sen helpompaa on brändistä viestiminen.

Haasteena on vain se, että yksinkertaistaminen on vaikeaa. Se vaatii paljon työtä. Siitä on lisäksi myös vaivaa.

Mutta ei hätää! Brändin kirkastus -työkaluni on toimivaksi todettu ratkaisu asiaan. Siinä määritellään ensin brändin perusta, eli yrityksen tarkoitus, visio, missio ja arvot. Kun lisäksi asiakkaat ja kilpailijat on käyty läpi, päästään asemointiin: kuinka haluamme, että asiakkaat näkevät brändin suhteessa kilpailijoihin. Lopuksi kaikki kiteytetään lupaukseksi.

Seuraavaksi brändi muotoillaan vastaamaan lupausta ja asemointia.

Lopuksi yrityksen viestintä brändätään.

Yksinkertaista. Tehokasta. Tuloksellista.

Missioni on auttaa yrityksiä tekemään brändistään yksinkertaisen. Jos tarvitset apua yrityksesi brändin yksinkertaistamisessa, autan mielelläni. Ja kaikkea ei tarvitse haukata kerralla. Sparrauksissa käydään läpi pienempiä kokonaisuuksia. Niistä voi lukea täältä.

 
Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 1

Next
Next

Yksinkertainen brändi, osa 9: