Mitä on brändisekasotku?
Brändisekasotkua voi olla vaikea havaita. Potentiaalinen asiakas ei havaitse ongelmaa, koska brändin yksittäiset viestit eivät koskaan tavoita hänen huomiotaan. Ihminen ottaa vastaan niin tajuttoman määrän informaatiota, että ellei brändin viestintä ole yhden- ja johdonmukaista, brändin viestintä auttamatta hukkuu muun infon jalkoihin.
Yrityksen johto taas ei asiaa näe, koska se katsoo sitä liian läheltä.
Brändisekasotkulla tarkoitetaan tilannetta, jossa yrityksen brändi on sanalla sanottuna sekaisin. Mielikuva brändistä ei rakennu, koska eri kohtaamisissa asiakas saa ristiriitaisia viestejä.
Mistä brändisekasotkun voi tunnistaa?
Esimerkiksi seuraavista asioista:
- brändin värit eivät viesti brändin asemointia
- yritys viestii eri asioita eri tilanteissa
- yrityksen toiminta ei ole yhdenmukaista
- asiakaspalvelu on huonoa
- some-viestintä on kirjavaa, eikä se rakenna brändiä
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Harvoin brändisekasotkuisessa yrityksessä kaikki muut asiat ovat tip ja top. Usein esiintyy myös tuotteiden ja palveluiden laadun heikentymistä, asiakastyytymättömyyttä, työntekijöiden viihtymättömyyttä työssään, sairauspoissaoloja, ja muita negatiivisia asioita.
Kuinka brändisekasotku selvitetään?
Yrityksen brändi on siinä mielessä erikoinen asia, että se yhdistää kaikki ihmiset aina kesäharjoittelijasta kanta-asiakkaaseen, talousjohtajasta yhteistyökumppaneihin. Keskittymällä brändin kehittämiseen yrityksen koko toimintaa voidaan nostaa seuraavalle tasolle.
Superbrändi-ohjelma
Kolmen kuukauden Superbrändi-ohjelmassa yrityksen brändistä tehdään ensin merkityksellinen työntekijöille. Sen jälkeen he tekevät siitä merkityksellisen myös asiakkaille. Ohjelma on yksinkertainen, helppo ja tehokas tapa tehdä yrityksen brändistä vahva kilpailukeino.