Bränditehokkuusluku mittaa yritysbrändin kokonaisvaikuttavuutta

Kun kirjoitin Superbrändi-kirjaani, painiskelin kysymyksen parissa, joka varmasti on vaivannut monta yrityspäättäjää:

Kuinka selvitetään, mikä on yrityksen brändin todellinen tila?

Ratkaisin asian kehittämälläni Bränditehokkuusdiagnoosilla. Siinä tutkitaan brändin vaikuttavuus eri segmenteissä ja sidosryhmissä.

Yrityksen brändin arvoketjussa jokaisella lenkillä on merkitys.

Ajatellaanpa esimerkiksi, että Yritys X valmistaa tuotetta Y. Yrityksellä on työntekijöitä, joiden suhtautuminen työnantajaansa ei nyt ole paras mahdollinen, syystä tai toisesta. Asia tietysti vaikuttaa työn laatuun, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, joka taas ei ainakaan paranna yrityksen mainetta potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Mutta toisaalta, yrityksen tuotteita myyvä myyntikanava – jälleenmyyjät – ovat suhteellisen tyytyväisiä päämiehensä tuotteiden myymiseen. He saavat hyvän katteen ja asiakaskunta on kaikesta huolimatta pysynyt uskollisena Yritys X:n tuotteeseen.

Yrityksen johto ei ollut tiedostanut työntekijöiden heikkoa sitoutumista työnantajaansa.

Kunnes päätettiin tehdä Bränditehokkuusdiagnoosi.

Siinä ulkopuolinen toimija haastatteli eri segmenteistä kustakin viisi henkilöä. Segmenttikohtaiset tulokset kerrottiin yrityksen johdon kanssa määritellyillä painotuskertoimilla ja näin saatujen lukujen summaksi tuli bränditehokkuusluku.

Kokonaisvaikuttavuutta ilmentävän luvun lisäksi diagnoosi kertoo, mihin kannattaa panostaa ja missä kohtaa arvoketjua brändi on kunnossa.

Ilman diagnoosia brändin vaikuttavuuden arviointi on enemmän tai vähemmän arvailua, olettamista ja luulemista. Ja se ei ole hyvä asia liiketoiminnan johtamista ajatellen.

Mitä hyötyä Bränditehokkuusdiagnoosista on?

 

• Selkeä mittari brändin tilasta: saat konkreettisen luvun, jonka avulla voit seurata brändisi kehitystä.

• Tunnista vahvuudet ja heikkoudet: näet, missä segmenteissä brändisi on vahva ja missä on parannettavaa.

• Päätöksenteon tuki: auttaa sinua kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä ja brändin kehittämistä oikein. Vältät turhilta kustannuksilta. 

• Tarpeen arviointi Superbrändi-ohjelmalle: Bränditehokkuusluku auttaa selvittämään, olisiko yrityksellesi hyötyä Happy Branding Companyn syvällisestä Superbrändi-ohjelmasta, jonka avulla luot brändin, jolla on merkitystä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Mitä on brändisekasotku?

Next
Next

Superbrändi on asiakkaan mielentila yritystäsi kohtaan