Superbrändi on asiakkaan mielentila yritystäsi kohtaan

Minulle oli iso oivallus, kun ymmärsin, että brändi syntyy siellä asiakkaan päässä. Jos tätä ajatusta jatkaa, niin silloinhan esimerkiksi jostain palvelubrändistä on yhtä monta versiota kuin on asiakkaitakin. Jokaisella asiakkaalla on omakohtaiset kokemukset ja tuntemukset ja näiden kaikkien summa on sitten se brändi.

Onneksi yritys voi tehdä paljon asioita, joiden seurauksena brändi siellä asiakkaidensa mielissä on yhteneväinen.

Kun olen pitänyt webinaareja pienen yrityksen brändin kirkastamisesta, on usein lopuksi kysytty, että jos ei ole aikaa, niin mikä olisi se yksi asia, joka yrittäjän kannattaisi tehdä brändinsä kehittämiseksi?

Olen vastannut sen olevan manifestin kirjoittamisen.

Asiassa on vain se huono puoli, että voidakseen kirjoittaa manifestin, pitää ensin määritellä, mitä hyvää haluaa yrityksellään tuottaa (merkitys), miten toimimalla luo asiakkaalle lisäarvoa (arvot), ketä haluaa palvella (asiakas) ja mitä loppujen lopuksi hänelle toimittaa tavalla tai toisella (lupaus ja tehtävä).

Eli tässäkään ei ole oikopolkuja!

Kyseiset asiat muodostavat eräänlaisen perustan yrityksen brändille ja viestinnälle. Kun asiat on ensin kunnolla määritelty, on niiden viestiminen paljon helpompaa, kun ei tarvitse joka kerta keksiä pyörää uudelleen.

Tärkeää on kertoa nämä asiat ensin omalle porukalle. He ovat avainasemassa, kun yrityksen brändiä välitetään asiakkaille.

Pidin vähän aikaa sitten brändityöpajaa erään taidealan näyttelytilan markkinointi-ihmisille. Heillä oli selkeä näkemys siitä, mistä kaikesta heidän brändinsä muodostuu siellä asiakkaan päässä. Heillä asiakkaan kulkema polku alkaa usein näyttelyilmoituksesta ja usein myös näyttelystä kirjoitetuista arvosteluista. Paikan päällä itse miljöö valaistuksineen, näyttelyn ylöspanoineen, äänimaisemineen, infoteksteineen ja oheispalveluineen… Kaikki nämä vaikuttavat brändiin. Ja ennen kaikkea jokainen kohtaaminen asiakkaan ja henkilökunnan kanssa… jokainen hymy, jokainen katsekontakti.

Brändi on summaus kohtaamisista ja niiden synnyttämistä fiiliksistä. Kun kaikki osuu kohdalleen, brändistä tulee niin vahva asiakkaalle, että sen voidaan sanoa olevan hänelle superbrändi.

 

Superbrändi syntyy, kun brändistä tulee merkityksellinen

Kehittämässäni Superbrändi-ohjelmassa brändi välitetään ensin työntekijöille ja sen jälkeen he välittävät sen asiakkaille.

Haluatko kuulla lisää? Laita meiliä, niin sovitaan napakka palaveri kasvotusten tai verkon yli.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Bränditehokkuusluku mittaa yritysbrändin kokonaisvaikuttavuutta

Next
Next

Superbrändin keskellä ovat ihmiset