Superbrändin keskellä ovat ihmiset
Olin nuori suunnittelija helsinkiläisessä pienessä, mutta hyvämaineisessa mainostoimistossa. Olimme juuri voittaneet suunnittelukilpailun, jossa piti kehittää tuoteportfolion esittelykonsepti eräälle paperitukkurille. Kilpailussa olimme onnistuneet lyömään mm. Anderson&Lembken, joka oli yksi maineikkaimmista B2B-mainostoimistoista.
Työ oli toimistollemme paitsi rahallisesti iso, myös kovatöinen. Paperinäytteitä oli satoja ja ne piti saada esiteltyä jonkin yhteisen teeman alla. Ehdotimme teemaksi viinejä. Mielestämme papereiden valinnalla painotöihin ja viininmaistelulla oli jotain yhteistä. Sitä paitsi jostain oli tarttunut korviimme, että paperitukkurin toimari oli viiniharrastaja…
Työllä oli niin kiire, että eräänä lauantaina jouduin menemään reproon tarkistamaan vedokset (reprot tekivät ennen vanhaan painoihin aineistoja, siis ennen digiaikaa). Niitä oli esittelemässä Reprostudio Hekussa Suhosen Ari. Hän oli tarkka ammattilainen ja viimeisen päälle asiakaspalvelija. Alansa ehdoton asiantuntija, jonka työnjälkeen saattoi luottaa.
Katsoimme vedokset läpi ja tuskin niissä korjattavaa pahemmin oli, niin kuin ei muissakaan Hekun töissä.
Arin kanssa ystävystyimme ja meistä tuli kavereita. Asuimme molemmat Tikkurilan liepeillä ja otimme tavaksi ainakin kerran vuodessa viettää yhteistä aikaa urheilun ja sen jälkeen illallisen ja parin bissen kera.
Reprostudio Heku tuli jälleen kerran mieleeni, kun mietin esimerkkiä hyvästä asiakaspalvelusta.
Heidän (liike-)toimintaperiaate oli kiteytettynä: kaupungin paras repro ja vuoden parhaat bileet. Molemmat pitivät paikkansa. Kuka tahansa pystyy parantamaan työn laatua, mutta kukaan ei osannut tehdä niin spektaakkelinomaisia kesäjuhlia kutsuineen, puitteineen ja artisteineen, kuin Heku.
Reprostudio Heku oli sen aikainen superbrändi pienessä repromarkkinassa.
Siellä pidettiin huolta asiakkaista, ja ainakin Suhosen Arin mukaan myös työntekijöistä.
Usein asiakas sijoitetaan brändin keskelle. Tuotteet ja palvelut suunnitellaan ja tuotetaan täyttämään asiakkaiden tarpeet. Vain siten voidaan tuottaa asiakkaille aitoa lisäarvoa.
Mutta jos ja kun halutaan aidosti kehittää brändiä, jolla on merkitystä, sen keskelle tuodaan toinenkin ryhmä: työntekijät.
Merkityksellinen brändi – asiakkailleen todellinen superbrändi – ei synny, jos jompi kumpi ryhmä jää huomiotta.
Superbrändi välitetään ihmiseltä ihmiselle. Siksi molemmat ryhmät – työntekijät ja asiakkaat – ovat superbrändissä avainasemassa. Yhdessä.
Ilman hyvää työntekijäkokemusta ei synny hyvää asiakaskokemusta. Ja päinvastoin.
Superbrändi syntyy, kun brändistä tulee merkityksellinen
Kehittämässäni Superbrändi-ohjelmassa brändi välitetään ensin työntekijöille ja sen jälkeen he välittävät sen asiakkaille.
Haluatko kuulla lisää? Laita meiliä, niin sovitaan napakka palaveri kasvotusten tai verkon yli.