Brändivaje

Brändi on ihmisen yhteenlaskettu käsitys, joka syntyy kaikista kohtaamisista yrityksen, tuotteen tai palvelun kanssa.

Brändivaje taas on sitä, että potentiaalisilla asiakkailla on yrityksen brändistä väärä mielikuva. Tai heillä ei ole mielikuvaa lainkaan.

Sisäpiiriläisten ja potentiaalisten asiakkaiden mielikuvissa yrityksen brändistä on iso ero (tässä sisäpiiriläisiksi lasketaan yrityksen nykyiset asiakkaat, yrityksen henkilöstö, omistajat ja sidosryhmät eli muut yrityksen kanssa yhteistyötä tekevät tahot, kuten alihankkijat ja tavarantoimittajat).

Sisäpiiriläiset tuntevat brändin. He ovat jopa voineet olleet itse vaikuttamassa sen syntyyn. Se on heille tuttu ja he osaavat luottaa siihen. He tuntevat yrityksen ihmisiä.

On sanomattakin selvää, että brändivaje ei tee myynnille hyvää.

Jos yrityksellä esiintyy brändivajetta, tilanteen voi onneksi korjata suhteellisen helposti:

Tehdään brändistä tietoisesti kilpailukeino.

Helpoin ja tehokkain tapa on tehdä se Brändin kirkastus -työkalulla.

Kun yritys ottaa brändinsä kilpailukeinokseen, siitä seuraa paljon hyvää.

1. Yrityksen henkilöstö on innostunutta ja sitoutunutta.

2. Yritys erottuu kilpailijoistaan.

3. Asiakkaat löytävät yrityksen ja sen tuotteet ja palvelut helpommin.

4. Yritys toimii tehokkaammin ja tuloksellisemmin.

5. Tästä kaikesta seuraa hyvinvointia omistajille ja työntekijöille. Isommassa kuvassa koko Suomelle.

Pidän Brändin kirkastus -valmennuksia livenä, mutta olen tehnyt myös Brändin ytimen kiteytyksestä verkkokurssin, samoin kurssit Mikä ja mitä brändi on sekä Tarkoituksesta lupaukseen -kurssit. Nämä kaikki löytyvät verkkokurssit-sivulta.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Kaksi tärkeintä tehtävää

Next
Next

Brändin ytimen kiteytys