Logon suunnitteluprosessi
Logo on yksi keskeisimpiä elementtejä brändin muotoilussa. Kerron seuraavaksi omasta prosessistani logosuunnittelussa.
Jokaisella suunnittelijalla on tietysti omat toimintatapansa, mutta minulla logosuunnittelu on usein osa suurempaa kokonaisuutta nimeltään Brändin kirkastus. Se on kokonaisvaltainen brändinkehittämisohjelma, jossa muotoilu seuraa brändin ytimen kiteytystä, missä yhdessä asiakkaan kanssa on käyty läpi ja määritelty yrityksen tarkoitus, visio, missio, menestystekijät, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus.
Vasta kun ydin on kiteytetty, paneudutaan brändin muotoiluun. Kirjoitetaan tarina ja hissipuhe sekä suunnitellaan – jos se nähdään tarkoituksenmukaiseksi – uusi logo (ja mahdollisesti liikemerkki/symboli/monogrammi) ja muu identiteetti, eli määritellään yritysvärit, typografia ja kuvamaailma. Usein myös hahmotetaan ilme ja olemus kahdessa tai useammassa mediassa, eli miltä esimerkiksi nettisivujen etusivu, kuvapostaus Linkkarissa ja autoteippaukset voisivat näyttää.
Kolmas vaihe on sitten jalkautusta eri medioihin, eli vaikkapa juuri niiden nettisivujen ja yritysesityksen suunnittelu.
Logon suunnittelua aloittaessa minulla on jo siis hyvin selvillä, mitä sillä halutaan viestittää ja mikä on ensisijainen kohderyhmä. Asemointi, eli miten brändi sijoittuu markkinoilla suhteessa kilpailijoihin asiakkaan vinkkelistä katsottuna, on kiteytetty lupaukseen.
Varsinainen luova työ on aluksi jokseenkin vapaamuotoista ajatusvirtaa, joka työn edetessä muotoutuu käsin piirrettyinä hahmotelmina nimilogoiksi, symboleiksi tai monogrammeiksi.
Anaconda Visualin logon suunnittelua.
Pikkuhiljaa useista erilaisista aihiosta jalostuu muutamia kehityskelpoisia. Yleensä esittelen asiakkaalle kolmesta viiteen ehdotusta. Näitä ehdotuksia hion suhteellisen pitkälle, mutta en vielä piirrä niitä ”puhtaaksi”.
Minusta hyvässä yritysgrafiikassa on jotain samaa kuin musiikissa. Sen täytyy ”soida puhtaasti”, ilman riitasointuja. Tämä tarkoittaa sitä, että logo on tasapainoinen, pelkistetty ja vahva. Sellainen, joka miellyttää silmää.
Anaconda Visual on audiovisuaalisten ratkaisujen tuottaja, jolle suunnittelin logon vuonna 2013. Sen liikemerkissä voi nähdä A- ja V-kirjaimet sekä valo- ja ääniaaltoja.
Hyvin muotoiltu logo kestää aikaa. Se näyttää hyvältä vielä kymmenen tai kahdenkymmenenkin vuoden päästä. Itse suosin nimilogoa muotoillessani klassisia kirjasinleikkauksia. Joskus, jos juuri tietynlaista fonttia ei löydy, piirrän kirjaimet itse.
Kirjainten muotokielellä on uskomattoman iso rooli siinä, minkälaisen vaikutelman nimilogo yrityksestä antaa. Logo voi välittää turvallisuutta, iloa, pysyvyyttä, innovointia, räväkkyyttä, dynaamisuutta, energisyyttä, mehevyyttä, luotettavuutta, kliinisyyttä, miehekkyyttä, naisellisuutta, nostalgiaa, eloisuutta… you name it.
Piirsin Ahvenharjun hunajalle logon käsin, tosin iPadillä ja iPencelillä.
Hyvin muotoillussa logossa on jotain omintakeista. Omintakeisuus voi olla eräänlainen visuaalinen ”koukku”, joka viittaa yrityksen tuottamaan lisäarvoon. Se voi olla aika pienikin asia, mutta se tekee logosta ainutlaatuisen ja lisää sen erottuvuutta.
Applixure on softatalo, jonka lisäarvo on asiakkaiden IT-osastostoille jalostamassa datassa. Sitä logon punainen osa kuvastaa.
Tällaisia tehokeinoja, visuaalisia koukkuja saa olla vain yksi. Jos niitä on kaksi, toinen on liikaa.
Monimutkaisuus ei ole hyvä asia viestinnässä. Mitä simppelimpi, sen parempi.
Elämme aikaa, jolloin logo kannattaa pitää ”flättinä”, eli vielä jokin vuosi sitten käytetyt kolmiulotteiset jutut pitää unohtaa käytettävyyden vuoksi. Digiaikana kun pikselit määräävät toteutuksen laadun. Tavallaan on palattu tässäkin asiassa takaisin perusasioihin, mikä on hyvä juttu.
Myös värien valinnassa on syytä suosia yksinkertaisia, mutta toimivia toteutuksia. Erilaiset häiveet ja heijastukset eivät toimi pienessä koossa, esimerkiksi älypuhelimen ruudulla.
Green Leaf on karkkilalaisen Biofarmin lehtilannoite.
Kun olen saanut tehtyä logovaihtoehdot luonnoksiksi, esittelen ne asiakkaalle. En esittele sellaisia vaihtoehtoja, jotka eivät omasta mielestäni ole hyviä, tai vähintäänkin käyttökelpoisia. Joskus urani alkuaikoina olen sen virheen tehnyt, sillä ajatuksella, että vähemmät hyvät vaihtoehdot olisivat olleet eräänlaisina askeleina mielestäni parempien ehdotusten suosiolle, mutta näin ei olekaan käynyt, ja olen joutunut toteamaan, että makuasioista ei aina kannata kiistellä. Onhan tilaajalla tässäkin asiassa se lopullinen sanansa sanoittavana.
Esittelypalaverissa saattaa tulla vielä sellaisia asioita esiin, joita en ole osannut ottaa huomioon suunnittelutyössä, ja jos ne aiheuttavat toimenpiteitä, esimerkiksi vaikkapa värien hienosäädön osalta, teen sen ja lähetän valitun, lopullisen ehdotuksen vielä puhtaaksi piirrettynä hyväksyttäväksi. Kun se on hyväksytty, teen tarvittavat originaalit ja toimitan tiedostot asiakkaalle.
Yleensä brändin kirkastus -hankkeeseen kuuluu graafisen ohjeistuksen laadinta, mutta jos sellaista ei asiakas ole tilannut, teen originaalien saatteeksi typistetyn ohjeiston, yhden sivun dokumentin, jossa on määriteltyinä logon eri muoto- ja värivaihtoehdot, typografia sekä yritysvärit RGB- ja CMYK-koodeineen.
Ownreg on suomalainen omaisuuden omistajarekisteri, jonka liikemerkissä R-kirjain on neliömäisen O-kirjaimen sisällä, “suojassa”. Se on myös yhtiön liikeidea kiteytetyssä muodossa.
Logon suunnittelu on haastava työ, jossa onnistunut lopputulos viestii yrityksen tahtotilan ja lupauksen visuaalisessa muodossa. Pelkistäminen vie aikaa, mutta huolellinen muotoilu näkyy laadukkuutena ja se tuottaa mielihyvää niin yrityksen omalle porukalle kuin asiakkaillekin.
Esimerkkejä suunnittelemistani logoista voit nähdä täällä.
Jos haluat keskustella yrityksesi logosta tai laajemminkin brändistä, ota yhteyttä, niin sovitaan tapaaminen joko kasvotusten livenä tai verkon yli.