Mistä tunnistat vahvan yritysbrändin? Osa 4
Google kertoi, että amerikkalaiset saavat päivittäin keskimäärin 5 000 kaupallista viestiä eri kanavista, mukaan luettuina sähköiset viestimet, lehdet ja some. Me Suomessa päästään varmaan samaan lukuun. Se, kuinka monta viestiä tuosta määrästä huomiomme, on sitten toinen juttu.
Nykyihminen, Homo sapiens, on kehittynyt noin 300 000 vuotta sitten Afrikassa. Mutta vaikka hänen elinympäristönsä on ollut siellä viidakossa aika paljon erilainen kuin ”betoniviidakossa”, jossa nykyihminen elelee, ei fyysisiä muutoksia lajiimme ole tullut.
Aivojamme ei siis ainakaan lähtökohtaisesti ole suunniteltu siihen kakofoniaan, jossa tänään elämme.
Miten sitten aivomme selviytyvät tästä informaatioähkystä, jolle se päivittäin joutuu alttiiksi? No, aivomme kategorisoi asioita. Se luokittelee samanlaiset asiat yhteen blokkiin ja toisenlaiset asian toiseen. Blokkeja tulee lisää tarpeen mukaisesti. Kustakin asiablokista se muistaa vain hänelle kaikkein tärkeimmät, muutaman ehkä.
Siksi erottautuminen on niin tärkeää. Jotta pääsisit niiden ihmisten short-listalle, joita haluat asiakkaiksesi.
Okei, tuo nyt on aika selkeä asia. Seuraavaksi tulee ratkaista, kuinka erottautuminen tapahtuu.
Erottautuminen on oikeastaan se kaikkein keskeisin asia koko yritystoiminnassa. Harva yritys haluaa kilpailla hinnalla tai olla helposti korvattavissa tai tehdä viestintää, joka on epäselvää, mitäänsanomatonta ja ristiriitaista. Siksi se haluaa erottua kilpailijoistaan. Kestävin ja paras tapa tehdä se on rakentaa aitoa ja merkittävää lisäarvoa tuottava, kohderyhmää puhutteleva brändi.
Erottautuminen on siis keskeinen asia myös brändin rakentamisessa. Kehitin kymmenen vuotta sitten konseptin, joka yksinkertaistaa brändin hallinnan ja jonka avulla olen kehittänyt puolensadalle suomalaiselle yritykselle uudelleenbrändäyksen. Kyseessä on Brändin kirkastus -prosessi. Siinä on kolme vaihetta: ytimen kiteytys, brändin muotoilu ja sen jalkautus. Kiteytyksen tärkein kohta on erottautuminen, eli asemointi. Siinä etsitään markkinoilta tila, jossa yrityksen ainutlaatuisella osaamisella on paikkansa.
Minkä asian sinun yrityksesi on ominut, missä olette ajatusjohtaja?
Jos haluat sparrausta brändistänne kahden kesken, niin varataan yhteinen aika. Lue lisää sparrauksista täältä.