Varo brändikuilua!

Ensimmäinen tunne on epäusko. Et voi uskoa, että se mitä koet, voi olla ylipäänsä mahdollista! Toisena tunnet pettymystä. Pettymystä paitsi tunteen aiheuttajaa kohtaan, mutta jotenkin myös itseäsi kohtaan, koska olet antanut tulla johdetuksi harhaan. Kolmantena tunnet vihaa. Suutut, tilanne ottaa sinua kerta kaikkiaan päähän.

Oletko koskaan kokenut noita tunteita silloin, kun ne on aiheuttanut jokin tuote tai palvelu, joka ei ole vastannut odotuksiasi?

Odotuksesi ovat olleet korkeammat, kuin todellisuus on. Sinua on harhautettu joko mainonnan tai muun markkinoinnin toimesta.

Tätä on brändikuilu.

Brändi on lupaus, mutta tuotteen tai palvelun täytyy se lunastaa. Jos näin ei tapahdu, brändi on vienyt harhaan.

Olen puhunut myös ”brändivajeesta”, mutta se on ikään kuin käänteinen asia brändikuilulle.

 

Kuinka kuilun syntymisestä voi välttyä?

Brändin täytyy olla rehellinen. Sen täytyy perustua todellisuuteen.

Mitä me teemme parhaiten?

Missä meillä on parantamisen varaa?

Mihin suuntaan meidän kannattaisi kehittää toimintaamme?

Mikä on se paikka markkinoilla, jonka voimme sementoida itsellemme?

Superbrändi-ohjelmassa yrityksen brändistä saa kokonaiskuvan oman organisaation, asiakkaiden ja kilpailijoiden näkökulmista katsottuina. Ohjelmassa brändi ensin kirkastetaan, sitten välitetään omalle porukalle ja asiakkaille ja sen jälkeen luodaan hoivaamisohjelma, jolla brändin faneista, heimosta pidetään huoli.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Mitä ihmiset todella ajattelevat brändistäsi? Ajattelevatko he sitä koskaan?

Next
Next

Moni brändiuudistus on tehty turhaan. Pelkkä brändin kirkastus olisi riittänyt.