Moni brändiuudistus on tehty turhaan. Pelkkä brändin kirkastus olisi riittänyt.

Brändin kirkastus on brändin valjastamista kilpailukeinoksi koko organisaation voimin. Se on eri asia kuin brändiuudistus.

Ei aina, mutta usein brändiuudistus jää pinnalliseksi. Ei aina, mutta brändiuudistuksessa huomio kiinnitetään vain ulkoisiin asioihin.

Jos halutaan muutosta, brändin kirkastus saattaa riittää.

Usein ”vanhassa brändissä” on osia, jotka ovat vain keränneet pölyä, mutta jotka saadaan kirkkaiksi ja toimiviksi oikeilla toimenpiteillä.

Brändin kirkastuksessa määritellään ensin brändin perusta. Parissa työpajassa johtoryhmän kanssa määritellään yrityksen tarkoitus, visio, missio ja arvot. Sitten käydään läpi menestystekijät, asiakkaat ja kilpailijat. Näiden jälkeen päästään asemointiin ja lopuksi kiteytetään lupaus.

Tässä vaiheessa arvioidaan, vastaako nykyisen brändin ulkoinen olemus tuota asemointia ja lupausta. Jos täytyy tehdä hienosäätöä, se tehdään. Jos logo ei viesti oikeaa asemointia, se täytyy muotoilla vastaamaan sitä. Et voi olla leijona ja näyttää kotikissalta.

Kun brändi on nyt määritelty ja muotoiltu, se on syytä kirkastaa ensin omalle porukalle ja heidän kauttaan kaikille muille.

Tätä on brändin kirkastus. Se lähtee perusteista yrityksen sisältä ja se viedään yhdessä ulos.

 

Kuinka brändin kirkastus tehdään?

Paras ja tehokkain tapa on tehdä se kolmen kuukauden Superbrändi-ohjelmalla, jossa ensimmäinen vaihe on brändin luominen ja sen jälkeen kirkastettu brändi välitetään työntekijöille ja asiakkaille. Kolmas vaihe on brändin hoivaaminen, jossa se tuodaan oleelliseen rooliin osaksi omaa ja asiakkaiden arkea.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Next
Next

Mitä on brändisokeus?