Mitä on brändisokeus?
Brändisokeus on sitä, että yritysjohto ei näe yrityksen brändiä sellaisena kuin miltä se ulospäin näyttää. Se on täysin ymmärrettävää, koska sen kanssa elää joka päivä ja sitä katsoo liian läheltä. Siksi kuva vääristyy ja on vajavainen.
Brändisokeus on sama asia kuin brändikupla. Sana kuvaa hyvin tilannetta, jossa kuplassa olevat ihmiset eivät pysty näkemään sen ulkopuolelle.
Kun itsestä on vääristynyt kuva, yritys ei pysty brändinsä kautta viestimään sellaisia asioita, joilla olisi todellista merkitystä asiakkaille. Brändi ei toimi kuten sen pitäisi: toimia erottavana tekijänä ja rakentaa luottamusta. Se ei puhuttele kohderyhmäänsä.
Brändi ei myöskään toimi sisäisesti. Se ei ole se voima, joka saa ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen, ja tuntemaan heidän olevan osa jotain suurempaa. Ihmiset eivät koe työtään merkitykselliseksi. He eivät ole sitoutuneita tehtäviinsä.
Miten korjataan?
Superbrändi-ohjelmassa yrityksen brändistä saa kokonaiskuvan oman organisaation, asiakkaiden ja kilpailijoiden näkökulmista katsottuina. Ohjelmassa brändi ensin kirkastetaan, sitten välitetään omalle porukalle ja asiakkaille ja sen jälkeen luodaan hoivaamisohjelma, jolla brändin faneista, heimosta pidetään huoli.