Superbrändi osa 1
Mikä ihmeen Superbrändi?
Superbrändin tarina alkoi tavallaan jo vuonna 2012. Pohdin silloin tulevan yritykseni olemassaolon oikeutusta, sitä kuuluisaa Miksi-kysymystä. Miksi Happy Branding Company:n täytyi syntyä?
Minua oli aina kiinnostanut, mitkä asiat tekevät brändistä brändin. Mitä ovat ne voimat, jotka saavat ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen ja sytyttämään ison roihun, jonka polttoaineena on merkitykselliseksi koettu, yhdessä aikaansaatu yrityksen brändi?
Pohdinnan tuloksena syntyi Brändin kirkastus -työkalu, jonka avulla olen auttanut puolensadan suomalaisen PK-yrityksen brändin kehittämishankkeissa. Kirjoitin prosessin myös kirjan muotoon: Brändikäsikirjan julkaisi Helsingin Kauppakamari muutama vuosi sitten.
Viime aikoina olen miettinyt, voisiko kyseistä työkalua entisestäänkin tehostaa.
Ja koska brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ennen kuin se on sitä omalle porukalle, voisiko ihmisten roolia prosessissa vielä jollain tavoin korostaa?
Brändi kun välittyy ihmisiltä ihmisille.
Testaa, onko sinun yritykselläsi Superbrändi!
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Onko yritysbrändilläsi merkityksellinen tarkoitus, lisäarvoa tuottava missio ja erilaistava lupaus? Kyllä/Ei
Välittyykö brändisi kirkkaana (siis onko sen viestintä tunnistettavaa ja erottuvaa) työntekijöille ja asiakkaille? Kyllä/Ei
Onko brändisi ympärille muodostunut heimo (joka on sille uskollinen ja ”fanittaa” sitä)? Kyllä/Ei
Jos vastasit kaikkiin kolmeen ”Kyllä”, voit onnitella itseäsi. Yritykselläsi on Superbrändi!
Jos vastasit yhteenkin ”Ei”, sinulla on vielä tehtävää brändisi kehittämisessä.
Mutta ei hätää, voin auttaa siinä sinua.
Olen luonut Superbrändi-ohjelman, jossa on kolme osiota:
1. Brändin luominen
2. Brändin välittäminen työntekijöille ja asiakkaille
3. Brändin hoivaaminen
Ohjelma on selkeä kokonaisuus, joka on tehty helposti pureksittaviin paloihin. Ensimmäinen vaihe tehdään johtoryhmän kanssa, toiseen otetaan mukaan työntekijät ja kolmas räätälöidään yhdessä vastaamaan juuri sinun yrityksesi tarpeita.
Mitä hyötyä yritykselle on siitä, että se on Superbrändi?
Paljonkin.
Tärkeintä on kuitenkin se, että verrattuna tavalliseen brändiin, superbrändi luo enemmän arvoa asiakkaille, työntekijöille ja omistajille:
o Se tuottaa enemmän katetta.
o Se vetää puoleensa parempia, sitoutuneempia työntekijöitä.
o Sen palvelut ja tuotteet ovat parempia kuin kilpailijoiden.
o Se saa paremmin maksavia asiakkaita.
o Se toimii tehokkaammin ja tuloksellisemmin.
Kiinnostuitko? Ota ihmeessä yhteyttä, niin kuulet lisää. Tai voit lukea siitä täältä.
PS. Haluatko sparrata brändistäsi napakassa kolmen tunnin sessiossa? Tilaa nyt sparraus, saat kaupan päälle etukäteisaineistoksi tuhdin brändipaketin kaupan päälle (arvo 595 € + alv).